Ett helt gäng var vi som skulle ge oss ut på resa under 2016 i litterär form. Det är dags att kasta ankare och kliva iland för nu återstår bara några få dagar av innevarande skottår och frågan är, hur har det gått? Har ni läst om många spännande länder? Skriv gärna ett eget inlägg och lämna en länk i kommentarerna!

Min resa började storstilat. Jag läste om en hel massa spännande länder, regioner och kulturer både i ett historiskt och ett nutida perspektiv. Både fackböcker och skönlitteratur rymdes. Men så kom den stora bloggsvackan och seglatsen strandade. Under hösten har jag bara läst en enda bok som inte utspelade sig i Sverige, Storbritannien eller USA. Ändå kändes det inledningsvis givande att försöka vidga vyerna, och jag kommer även under 2017 att försöka läsa mer om andra platser än de där för litteraturen så vanliga och välkända västerländska platserna. Men inte som någon direkt utmaning utan för mitt höga nöjes skull. Det blir alltså ingen fortsättning på bokbloggsaktiviteten under 2017, men alla kan såklart fortsätta sitt litterära resande på egen hand efter tycke och smak. Andra bokbloggare kan också kan erbjuda en hel del inspiration på området, så som Lyrans noblesser, Och dagarna går… och Feministbiblioteket.

Här kommer i alla fall en sammanfattning av min världsomsegling på 366 dagar.

Europa

1 Danmark: Så länge min bror andas av Set Mattsson

1 Finland: Där vägarna möts av Tommi Kinnunen

4 Frankrike: Åren i Paris av Paula McLain – En officer och spion av Robert Harris – Maestra av L. S. Hilton – Vid foten av Montmartre av Britta Röstlund

1 Irland: En hemlig plats av Tana French

2 Italien: Min fantastiska väninna av Elena Ferrante – Maestra av L. S. Hilton

5 Norge: Vinterstängt av Jörn Lier Horst – Skuggorna vänder tillbaka av Olivier Truc (Sápmi) – Den siste pilgrimen av Gard Sveen – Blindgång av Jörn Lier Horst – Ugglan dödar bara om natten av Samuel Bjørk

2 Romarriket: Romarriket av Eva Queckfeldt – Romerska kejsardömet av Eva Queckfeldt

1 Ryssland: Be inte om nåd av Martin Österdahl

2 Tyskland: Snövit ska dö av Nele Neuhaus – Löftet av Audrey Magee

1 Övriga: Natt för gott av Jenny Erpenbeck (Tyskland, Sovjet, Galizien, Österrike)

Asien

1 Burma: Hjärtats innersta röst av Jan-Philipp Sendker

1 Japan: Japans historia av Ingemar Ottosson & Thomas Ekholm

1 Palestina: Det blå mellan himmel och hav av Susan Abulhawa

1 Turkiet: Turkiets historia av Ingmar Karlsson

Nord- och Sydamerika

1 Colombia: Tre minuter av Roslund & Hellström

2 Kanada: Den grymmaste månaden av Louise Penny – Ett förbud mot mord av Louise Penny

1 Kuba: Drömhjärta av Cecilia Samartin

Oceanien

1 Australien: Stora små lögner av Liane Moriarty

Afrika

1 Västafrika: Saharasyndromet av Christian Unge

Totalt: 30 st böcker lästa, ca en tredjedel av hela årets läsning.

Åren i Paris blev en favorit från Frankrike, liksom Min fantastiska väninna från Italien. Även En hemlig plats som tog mig med till Irland, Drömhjärta som representerar Kuba, Stora små lögner från Australien och ett gäng bra norska deckare tillhör de böcker som gav mersmak. Jag hade dock en förhoppning om att läsa fler böcker som utspelade sig utanför Europa, men det är bara att fortsätta jobba på den biten under 2017. Lite tråkigt också att inte Spanien kom med alls, och att Ryssland bara fick en enda titel. Två favoritländer i litterära sammanhang, både när det gäller författare och miljöer! Men Tyskland däremot levererade två bra titlar, och det var positivt eftersom jag nog tidigare inte läst så många romaner/deckare därifrån (förutom om andra världskriget förstås).

31 reaktioner till “En världsomsegling på 366 dagar – hur har det gått?

  1. det här va ju jätteroligt, en hel del uppslag på intressanta böcker att läsa med.=)
    kan jag tänka mig att göra sjäv, kul med alla möjliga olika sånna här som var o en gör och man delar med sig – nu har jag inte någon bokblogg igång, men vill komma igång och få fart på den nästa år, superkul juue! :=)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.