Uncategorized

Maestra av L. S. Hilton

9789113071275_200_maestra_haftad

Maestra. Den mest chockerande thrillern du kommer att läsa i år. Det är naturligtvis en textrad som klippt och skuren för att sälja en bok, men stämmer det?


Judith är en ung tjej med ambitioner. Hon studerar konst och arbetar på ett av Londons främsta gallerier. Men som ung kvinna finns det också de som gärna utnyttjar henne. Judith får nog och drar till Franska Rivieran och upptäcker snart att hon har andra talanger än sina kunskaper om konstverk. Det hon lärde sig i Londons skummare kvarter är en mycket säkrare biljett till rikedom, för hon vet hur hon ska linda en man kring sitt finger. Samtidigt är hon inte nöjd med den hon har blivit, men när döden blir hennes följeslagare och hon inser att konstvetenskapen kan hjälpa henne att genomföra en mångmiljonkupp finns det ingen återvändo. Hon blir maestra, en kvinna som inte lägger sitt öde i någon annans händer.

Maestra har redan hunnit liknas vid både Gone Girl och 50 Shades of Grey. L. S. Hilton kastar in det djärvaste hon kan komma på i alla bemärkelser och kör det i mixern. Det färdiga resultatet blir en thriller fylld av dekadens, lyx och ond bråd död.

Vi tas med till Paris, Rom och Rivieran, där glamouren finns i luften och konstgallerier och märkesväskor avlöser varandra. L. S. Hilton skriver också om det förbjudna; heta sexscener och bestialiska mord. Nu är det dock så att det är hett även i skärselden, och det är dit jag förflyttas. I alla fall stundtals. För det räcker inte med att köpa en trollerilåda för att vara trollkarl, man måste behärska trollkonsterna och kunna utföra tricken på rätt sätt för att lyckas. Där har Hilton ett problem, för visst är det spännande, men kvalitén på berättelsen är rena bergochdalbanan. Ibland blixtrar det till och blir riktigt vasst, då är det en thriller i högsta klassen. Men däremellan blir det rörigt och jag känner mig ganska blasé. Kvalitén på boken är helt enkelt ojämn.

Som ren underhållning fungerar dock Maestra ändå bra. Den förflyttar läsaren i tid och rum, bjuder på en och annan chock och idén med en kvinnlig konsttjuv i de klassiska europeiska kulturstäderna är inte alls dum. Hur L. S. Hilton gestaltar sin antihjältinna är också en av bokens starka sidor. Judith är tuff, hon drar nytta av situationen och ser till att klara sig ur knipan. Förvisso är hon en smula skruvad också, hon saknar hämningar och passerar under resans gång många moraliska gränser. Men hon är ändå en frisk fläkt. Är man pryd kanske man dock ändå gör bäst i att låta bli Maestra.

Många kommer säkert att lockas att läsa den här boken i sommar, och då är det upp till var och en att bestämma sig för om det här är en ny Gillian Flynn eller om det enbart tidernas största publikfrieri till läsare av andra stora internationella succéer.

Utgiven av: Norstedts, 2016. I översättning av: Hanna Svensson.

Boken kan köpas hos Bokus och Adlibris

Betyg 2 av 5

12 thoughts on “Maestra av L. S. Hilton

  1. Tack Johanna,
    Då behöver jag inte köpa den boken.
    Ditt goda omdöme stämmer så väl in på min boksmak att jag numera kan kika på dina utlåtanden innan jag shoppar loss.
    Ha en fortsatt fin bok sommar.

  2. Vi tyckte ganska lika där ja 🙂 Jag tyckte verkligen inte om den men underhållningsvärdet gör ju ändå att den får den där tvåan på Goodreads…

  3. Om du visste hur skönt det känns att få sina misstankar bekräftade. Jämförelsen med 50 shades of grey fick mig att tveka. Då spelar det liksom inte någon roll hur mycket Gone girl det är… Nu är jag glad att jag inte har låtit denna locka mig 🙂

  4. Jag började läsa den då jag gillar både Gonegirl o Femtio nyanser-serien men klarade inte av att läsa den, erotik är egentligen inte min kopp te direkt så den får förbli oläst

Kommentera

