9789164204578_200_skuggorna-vander-tillbaka

Det är vår i Sápmi och ljuset är på väg tillbaka. I den nordnorska staden Hammerfest pågår jakten på de rikedomar som göms på botten av Barents hav; olja och gas. Hela världens blickar är vända mot en region som gömmer på stora rikedomar. Men det råder också motsättningar. Den samiska befolkningen är inte glad i exploateringen och hatet och rivaliteteten mellan urbefolkningens och profitörernas intressen vilar ständigt strax under ytan.

Klement Nango och hans kollega Nina Hansen som vi lärde känna i Fyrtio dagar utan skugga får återigen en mordutredning på sitt bord när en renägare drunknar i samband med att renarna ska flyttas till annat bete. Vid första anblick verkar det vara en tragisk olycka, men Nina och Klement får anledning att tro att någon skrämde renarna för att de skulle ta livet av sin ägare…

Olivier Truc tar oss än en gång med till de nordligaste delarna av Skandinavien och det är spännande och även en smula exotiskt att läsa om samerna och deras kultur. Lärorikt också, för trots att vi delvis lever i samma land finns det nog ganska stora luckor i kunskapen om Nordens urbefolkning hos många. Miljöerna är intressanta och fint tecknade, stundtals känner man sig förflyttad till Nordnorge och kan nästan se naturen framför sig.

När jag läste Fyrtio dagar utan skugga tjusades jag nog till viss del av nyhetens behag, att läsa om ond bråd död i sameland var inget jag hade provat på förut. När jag läser den här uppföljaren har den effekten avtagit, och tyvärr bjuder också Olivier Truc på en både omständlig och rörig historia. Karaktärerna är inte direkt lätta att fästa sig för, och några av dem har jag till och med svårt att hålla isär. Ändå har boken sina kvalitéer. Det är gott att det finns spänningslitteratur som vågar skildra något utanför Stockholms innerstad. Stundtals glimmar det också till och blir riktigt spännande, jag önskar bara att författaren hade sparat lite på orden och redigerat sin berättelse hårdare.

Utgiven av: Piratförlaget, 2016. Översättning: Maria Björkman

Finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Betyg 3 av 5

8 reaktioner till “Skuggorna vänder tillbaka av Olivier Truc

  1. Hmmmm, ja, jag väntar nog tills jag har läst första delen innan jag bestämmer mig för om denna är något för mig 🙂

  2. Har kikat på Fyrtio dagar utan skugga, intressant plats o kultur som lockar till läsning. I denna tycks själva handlingen extra spännande, men det verkar ju inte något vidare att det är rörigt berättat. Startar nog som planerat med första delen ändå.

  3. Jag har lyssnat på Fyrtio dagar utan skugga och blev inte helt imponerad. Så om jag ska läsa eller lyssna på den här hänger helt på vad andra tycker :-). Om man vill läsa en deckare om samer och om Kautokeino så tycker jag att Lars Petterssons böcker är bättre.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.