Månadssammanfattning mars 2016

Ännu en månad har gått och nu börjar våren komma på allvar. Det märks både utomhus och bland antalet nysläppta boktitlar. Mars var månaden då vi skulle ta kontroll över bokhyllan tillsammans med Anna på Fantastiska berättelser. Jag gav mig i kast med uppgiften med liv och lust, och satte upp ett ambitiöst mål med hyllvärmande böcker att läsa. Samtidigt flaggade jag för att nyinkomna recensionsexemplar skulle kunna få företräde.

Hur gick det då? Jo jag försökte stressa mig igenom hyllvärmarna samtidigt som jag läste nya böcker. Jag började på många, avslutade få. Att kombinera hyllvärmarläsning med bråttomläsning i form av recex var ingen bra idé, och som grädde på moset såg jag läslusten segla iväg mot horisonten. Vad gör jag då? Jo, jag anmäler mig till ännu ett läsrace hos Mias bokhörna (jag inser ju själv hur ologiskt det låter). Men tack ändå tjejer för roliga läsutmaningar! Jag kommer att haka på igen om ni anorndar fler, men då får jag ta och bestämma mig i förväg för vad jag ska prioritera. Detta har jag läst, även om recensionerna släpar efter en smula:

  1. Den grymmaste månanden – Louise Penny Betyg 3 av 5
  2. Drömhjärta – Cecilia Samartin Betyg 4 av 5
  3. Berget bakom huset – Joyce Maynard Betyg 3 av 5
  4. Clementine Churchill: En biografi – Sonia Purnell Betyg 4 av 5
  5. Utmarker – Arne Dahl Betyg 4 av 5
  6. Skuggorna vänder tillbaka – Olivier Truc Betyg 3 av 5
  7. Av en annan värld – Katherine Webb
  8. Ett förbud mot mord – Louise Penny Betyg 3 av 5
  9. Rädslans fångar – Anna Jansson
  10. Hustrun – Meg Wolitzer

Månandens bästa: Drömhjärna av Cecilia Samartin, en helt fantastisk bok.

Månadens mest spännande: Utmarker av Arne Dahl

Månandens romaner: Av en annan värld var en riktigt bra bok, och Hustrun en ytterst mångbottnad och välskriven roman. Båda kommer att få en fyra i betyg av mig.

Månandens besvikelse: Ingen var dålig. Men Anna Janssons bok var nästan en dystopi, och sådana är absolut inte min kopp te. Berget bakom huset trodde jag var en deckare, men så var inte fallet. Som sagt, böckerna var det inget fel på, men mina förväntningar var felaktigt ställda.

Månandens historia: Clementine Churchills levnadsöde tecknat av Sonia Purnell – jag säger bara läs, läs, läs!

Utmaningarna: Har jag förträngt. Eller nej, två böcker av Louise Penny gjorde att jag läste ikapp en serie. Att sedan den nya boken damp ner i brevlådan så jag nu har ännu en del att ta itu med är en annan historia.

Vilka böcker var då hyllvärmare?

Jo, de rödmarkerade. Av tio utlästa böcker var fyra giltiga i Ta kontroll över bokhyllan. Alltså 40 %

  • Den grymmaste månanden – Louise Penny
  • Drömhjärta – Cecilia Samartin
  • Berget bakom huset – Joyce Maynard
  • Clementine Churchill: En biografi – Sonia Purnell
  • Utmarker – Arne Dahl
  • Skuggorna vänder tillbaka – Olivier Truc
  • Av en annan värld – Katherine Webb
  • Ett förbud mot mord – Louise Penny
  • Rädslans fångar – Anna Jansson
  • Hustrun – Meg Wolitzer

 Läsplanering för april:  Det finns egentligen bara en enda plan: att inte planera ett enda dugg. Jag ska läsa recensionsexemplar, och kanske försöka avsluta en del påbörjade böcker som ligger och skräpar här nu (de är bra, men jag körde liksom fast). Men exakt hur det faller sig får stundens ingivelse styra.

7 comments

  1. Det är jobbigt det där när en bok utger sig för att vara något annat än den är. Då blir förväntningarna helt fel och boken får liksom lida för det.

    Jag brydde mig inte ett dugg om recensionsexemplar i mars (fick i och för sig bara en och det var i slutet av månaden). I april däremot, då ska det läsas nytt 🙂

  2. Jag upplevde också lite lässtress i mars och det var kanske inte så smart att hoppa på ett läsmaraton då. Men kul var det 🙂 Hoppas att april blir en lugnare och skönare läsmånad!

Kommentera

