9789100153663_200_en-hemlig-plats

Tana French femte roman om mordroteln vid Dublinpolisen har nu äntligen kommit på svenska! Liksom i hennes tidigare böcker plockar hon här upp karaktärer som förekommit i periferin av en tidigare bok och sätter dem i huvudrollen. Böckerna kan alltså både läsas som en serie, eller helt fristående.

Stephen Moran jobbar på Cold Case-avdelningen inom den irländska polisen, men han har ambitioner att komma högre; närmare bestämt till den legendomsusade mordroteln. När en tjej, Holly Mackey, som han träffat i samband med en tidigare utredning kommer till honom med en ny ledtråd till det ouppklarade mordet på en pojke vars kropp återfanns inne på området för en internatskola för flickor ser han sin chans och tar kontakt med den ansvariga utredaren, den kantiga Antoinette Conway. Uppgiftslämnaren, Holly Mackey, är dotter till en annan polis vid mordroteln, och dessutom elev vid flickskolan. Ledtråden hon kommer med har hon hittat på en anslagstavla där eleverna delar med sig av sina hemligheter anonymt, och det är en bild av den mördade Chris Harper med texten ”Jag vet vem som dödade honom”.

Stephen Moran och Antoinette Conway beger sig nu till St Kilda’s för att återuppta den slumrande mordutredningen. Inom skolans väggar väntar en helt annan värld, tonårstjejernas värld. Det blir inte lätt att hitta sanningen om vem som har satt upp kortet och vem som faktiskt dödade Chris Harper, för Stephen och Antoinette blir gång på gång snärjda av flickornas nät av lögner och intriger. Det är intelligenta, beräknande unga damer de har att göra med. Ena sekunden sockersöta, nästa rakbladsvassa. Men en sak står klart. Det måste ha varit någon av dem som dödade Christopher Harper…

Tana French visar i sin senaste bok återigen prov på vilken makalös berättartalang hon besitter. I mer än femhundra sidor har hon min fulla uppmärksamhet och boken fängslar sin läsare som i ett skruvstäd. Inte förrän sista sidan släpper berättelsen om Holly, Selena, Julia, Rebecca, Joanne, Alison, Orla och Gemma sitt grepp om mig. Inte ens då egentligen, för den här boken kommer stanna i mitt minne länge. Tana French skildrar karaktärer och miljöer mästerligt, och jag kan inte låta bli att fästa mig vid personerna jag läser om. Moran och Conway är också ett intressant utredningspar. Det är synd att Tana French inte brukar återanvända sina huvudkaraktärer för särskilt Antoinette Conway tycker jag är en frisk fläkt.

Parallellt med Conways och Morans utredning på skolan får vi följa flickorna under de månader som ledde fram till Christopher Harpers död. Det är en berättelse om kärlek, intriger, makt och vänskap. Ingen människa som har gått i skolan kan undgå att känna igen sig i grupperingarna, maktstrukturen och rivaliteten som finns mellan tonåringar. Men här, på internatskolan, blir bubblan ännu mera sluten och effekterna direkt dödliga.

Jag är fullständigt tagen av Tana French berättarkonst, men det finns också en fara med hennes sätt att bygga upp berättelsen. Hon kräver nämligen tålamod av sina läsare, och det är ingen idé att förvänta sig i en bladvändarthriller där blodet sprätter mellan sidorna. Därför finns det en risk att den som förväntar sig spänning genom att händelser avlöser varandra finner boken en smula tråkig. Men det gör inte jag, för Tana French har ett ess i rockärmen. Hon spelar på psykologin i berättelsen, och sitt sätt att fängsla läsaren. Det är ytterst sällan en bok faktiskt får mig att känna mig helt och hållet närvarande i berättelsen, och En hemlig plats lyckas med det. För mig är det bland det finaste betyg jag kan ge en bok. Det känns som att jag har spenderat den senaste veckan på S:t Kilda’s. Tana French kräver mycket av sin läsare med sin roman, men har man bara tålamodet att ge henne den tid hon förtjänar ger det så mycket tillbaka. Nämligen en läsupplevelse i världsklass.

 Utgiven av: Albert Bonniers förlag, 2016, i översättning av Klara Lindell.

Köp hos t ex Bokus eller Adlibris

Betyg 5 av 5

14 reaktioner till “En hemlig plats av Tana French

  1. Jag har bara läst de två första, men har ytterligare två redo i hyllan. Var inte jätteförtjust i första delen, men andra blev väldigt mycket bättre. Förhoppningsvis fortsätter den trenden, då lär jag komma till femte delen också 🙂

  2. Psykologi och ett långsamt berättartempo (utan att det är långsamt på grund av att det är omständligt, sådant är bara tröttsamt) är precis vad jag gillar hos både böcker och film. Nu är den beställd 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.