Årets bästa böcker 2016

Så var det dags att sammanfatta bokåret 2016 och här är de, böckerna som var allra bäst.

Det skrevs och trycktes som vanligt en hel massa spännande deckare. Några lyckades pricka in det mesta och skriva den nästintill perfekta bladvändaren, och de svenska författarna levererade som vanligt. Prio ett av Emelie Schepp, Bambi av Kallentoft & Lutteman, Arton grader minus av Stefan Ahnhem och Välkommen hem av Ninni Schulman var alla omöjliga att lägga ifrån sig.

 

Två av Sveriges främsta deckarförfattare och språkliga stilister kom också med nya böcker, och det är svårt att inte imponeras av hur Arne Dahl i Utmarker och Håkan Nesser i Eugen Kallmanns ögon hanterar berättarkonsten.

 

Det finns många olika sätt att bygga upp en spännande berättelse på, och i vissa berättelser är det psykologin och vår föreställning om vad som ska och bör hända som gör jobbet. Det är en svår konst att skriva på det sättet, och här måste verkligen alla detaljer stämma från början. Jag lät dig gå av Clare Mackintosh bjuder på en twist av stora mått, En hemlig plats av Tana French ger oss tillträde till en grupp tonårstjejers mest intrikata tankar och Bländad av Petra Holst ställer manipulation och psykisk nedbrytning på sin spets. I Stora små lögner av Liane Moriarty, som stundtals mest är en feelgoodroman, blir lögnerna och den sociala prestigen drivkraften i ett mångbottnat drama.

 

Även facklitteratur kan hålla hög klass, och här måste jag lyfta fram biografin om Clementine Churchill av Sonia Purnell och Bo Söderströms intressanta bok Hur tänker din katt?

Avslutningsvis, tre helt olika böcker. Årets rysligaste, Sjuka själar av Kristina Ohlsson, hon levererar verkligen ALLTID. 2016 kan inte heller avslutas utan att nämna årets stora snackis, Elena Ferrante och hennes Min fantastiska väninna. En trevlig ny bekantskap var den annorlunda En nästan sann historia av Mattias Edvardsson. Och så en norsk deckarbubblare, Ugglan dödar bara om natten av Samuel Björk.

 

Och vilken bok var då den allra bästa 2016, enligt mig? Jo, Störst av allt av Malin Persson Giolito.

9789146232414_200x_storst-av-allt

14 comments

  1. Fin sammanfattning! Kul att du rekommenderar ”Utmarker” för den gav jag till mitt äldsta barn i julklapp, på vinst och förlust. Jag har hört väldigt mycket gott om Malin Persson Giolito så nu är jag mycket nyfiken på den där boken – verkar som att alla från bokbloggare och vanliga svenssons till proffstyckarna på kulturredaktionerna gillar den!

  2. Jag har ju inte läst så många av de där, ligger ju lite efter med läsningen (ett par, tre, fyra år eller så), men de jag har läst gillade jag 🙂

  3. Bländad måste jag verkligen läsa. Inte heller En hemlig plats har jag läst, trots att den stått här i bokhyllan och väntat så länge. I december tog läsningen stopp på grund av annat som tog tid, men förhoppningsvis blir det en rivstart i januari 🙂 Kram och gott nytt läsår!

  4. Jag är ju extra nyfiken på Malin Persson Giolito eftersom jag är en stor beundrare av hennes pappa. Men… du har läst bra böcker i år – jag förstår mig inte på dem som läser dåliga. 😉 Inser att jag har ett antal bra kvar att läsa. Kristina Ohlssons och Ninni Schulmans, till exempel. Emelie Schepp blev en storfavorit för mig i år – och det handlar inte bara om att vi är från samma stad.

Kommentera

