Uncategorized

Månadssammanfattning – februari 2016

Det har varit en på det hela taget bra läsmånad. Någonstans i mitten gick det lite trögt, många böcker påbörjades och få avslutades. Men under läsmaratonet jag deltog i sista veckan i februari lossnade det, men ändå är jag nästan förvånad när jag konstaterar att jag läste ut 13 böcker.

  1. Fartblinda – Carolina Neurath Betyg 3 av 5
  2. En hemlig plats – Tana French Betyg 5 av 5
  3. Lögnaren – Nora Roberts Betyg 3 av 5
  4. Knutar och kors – Ian Rankin Betyg 3 av 5
  5. Japans historia – Ingemar Ottosson & Thomas Ekholm Betyg 2 av 5
  6. Vinterstängt – Jörn Lier Horst Betyg 4 av 5
  7. Den stora verklighetsflykten – Lars Vasa Johansson Betyg 3 av 5
  8. Ole dole – M. J. Arlidge Betyg 3 av 5
  9. En välbevarad hemlighet – Kate Morton Betyg 4 av 5
  10. Turkiets historia – Ingmar Karlsson Betyg 4 av 5
  11. Pastor Viveka och tanterna – Annette Haaland
  12. Ebbas bok – Maria Gustavsdotter Betyg 4 av 5
  13. Natt för gott – Jenny Erpenbeck

Månandens bästa: En hemlig plats. Den var helt otroligt bra!

9789100153663_200_en-hemlig-plats

Månandens bästa roman: Kate Morton levererar som alltid i En välbevarad hemlighet.

Månandens nykomlingar: Annette Haaland och Carolina Neurath kan jag tänka mig att läsa mer av. Det gäller även M J Arlidge.

Månandens sämsta: Japans historia levde inte upp till förväntingarna, och Natt för gott var tyvärr inte en bok som passade mig (men det är säkert inget fel på den egentligen).

Månandens mest skruvade: Den stora verklighetsflykten.

Månandens mest intressanta: Turkiets historia av Ingmar Karlsson.

Utmaningarna: Ingen bok till boktolvan denna månad, men tre böcker lästa i serieutmaningen. I Världsomseglingen har jag besökt fem länder. Kaosutmaningen har jag kunnat pricka av väldigt många punkter i, så alla utmaningar känns under kontroll.

 

15 thoughts on “Månadssammanfattning – februari 2016

  1. En bra månad, verkar det 🙂 Flera jag är sugen på där, men med tanke på hur många böcker jag precis har köpt så får det nog vänta. Länge.

  2. Jag tycker jag läser så fort jag får tillfälle, men jag är inte i närheten av ditt lästempo 🙂 Jag skall också börja sammanställa vilka böcker jag läst varje månad. Får du recensionsexemplar av flera av böckerna, eftersom du hinner läsa nyutgivna böcker så snabbt? Jag gick med i två bokklubbar i början av året för att bli inspirerad att läsa mer (haft en lång lässvacka), men nu har jag insett att bokbloggar är mycket bättre i det avseendet 🙂 I senaste boktidningen var Tana French’s bok med som månadsbok, så nu litar jag på ditt omdöme och beställer den. Tack för inspirationen!

    1. Ja, det händer att jag får recensionsexemplar och även förhandsexemplar av böcker. Alla har sitt eget lästempo och det viktigaste är ju att man hinner njuta av boken. Hoppas du kommer gilla Tana French 🙂

  3. Läste Knutar och kors för ett tag sedan. Har sett att det kommit någon ytterligare på svenska, men jag har inte varit så där jättesugen på att läsa den.

  4. Å vad jag ser fram emot att läsa Tana French-boken som jag fick i din och Bonniers utlottning! Men i mars har jag svenska-författare-månad, så den får vänta lite till. Fast den som väntar på nåt gott… et etc 😛

Kommentera

