Januari har bjudit på mycket läsning, blandad läsning, och stundtals enormt bra läsning. Här är de tretton böcker jag hann med att läsa ut. I vanlig ordning är ytterligare några påbörjade, men de får följa med in i februari.

  1. Revolt – Robyn Young Betyg 2 av 5
  2. Snövit ska dö – Nele Neuhaus Betyg 4 av 5
  3. Det blå mellan himmel och hav – Susan Abulhawa Betyg 3 av 5
  4. Åren i Paris – Paula McLain Betyg 4 av 5
  5. Saknar dig – Harlan Coben Betyg 4 av 5
  6. Löftet – Audrey Magee Betyg 4 av 5
  7. Då tänker jag på Sigrid – Elin Olofsson Betyg 3 av 5
  8. Jag lät dig gå – Clare Mackintosh Betyg 5 av 5
  9. Par i brott – Agatha Christie Betyg 3 av 5
  10. Sjuka själar – Kristina Ohlsson Betyg 5 av 5
  11. Där vägarna möts – Tommi Kinnunen Betyg 3 av 5
  12. Romarriket – Eva Queckfeldt Betyg 3 av 5
  13. Romerska kejsardömet – Eva Queckfeldt Betyg 3 av 5

Månandens bästa bok: Jag lät dig gå – jag är övertygad om att den kommer finnas med bland de bästa när det är dags att summera det här året.

Månandens spänning: Sjuka själar var också riktigt, riktigt bra. Saknar dig och Snövit ska dö var ytterligare två böcker som höll hög spänningsnivå.

Månandens roman: Löftet av Audrey Magee och Åren i Paris var två intressanta och fängslande romaner, mycket bra båda två.

Månandens klassiker: Agatha Christies Par i brott var både underhållande och intressant.

Månandens historiska: Två böcker om Romarrikets historia blev det, båda helt okej.

Månandens bottennapp: Nej, jag kommer inte att fortsätta läsa Robyn Youngs serie om kung Robert av Skottland. Faktum är att jag inte ens orkar recensera den. Revolt är första delen i en trilogi med potential att bli riktigt bra: dramatik i skotska högländerna under medeltiden har ju alla ingredienser för att kunna bli en ny Ivanhoe eller Braveheart. Men Young använder så MÅNGA ord. Det blir långrandigt, och det tyckte jag redan när jag segade mig igenom hennes korstågstrilogi…

Utmaningarna: Ingen bok utläst i serieavslutarutmaningen. Illa :-(. Men kaosutmaningen har jag redan prickat av massor av punkter i, jag har läst tre böcker till boktolvan, sju böcker om länder/platser som räknas till världsomseglingen och att välja en Månandens bästa bok och en bok till Mias spänningsutmaning var inte heller så svårt när januari bjöd på två fullpoängare. Här finns detaljerna.

Ibland blir jag ivrig när jag läst en riktigt bra bok, och det är nog därför jag ibland är ganska generös när jag betygsätter dem (i och för sig, varför inte, man lever ju bara en gång). Men jag tänkte ändå bli lite strängare i min bedömning under 2016. Frågan är bara hur det ska gå till när det dyker upp böcker som är så vansinnigt bra som de med högsta poäng den här månadens faktiskt var…

2155624ff9732f2ccc1e6e45c46316e5

7 reaktioner till “Månadssammanfattning Januari 2016

  1. Dina två fullpoängare är jag riktigt nyfiken på 🙂

    Jag slutade pricka av på Kaosutmaningen halvvägs genom månaden för att jag inte ville att nöjet skulle vara över för fort XD Den har definitivt blivit lite i lättaste laget, men det kan vara skönt det.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.