9789188171160_200_saknar-dig

Kat Donovan jobbar vid New York-polisen. Hon är i fyrtioårsåldern, lever ensam och dricker lite för mycket. Hon funderar mycket på sin fars död, eftersom han var också polis och mördades i tjänsten. Men så en dag lägger en väninna upp en profil åt henne på en dejtingsajt, och Kat hittar sin ungdoms kärlek Jeff bland de manliga profilerna. Hon har inte träffat honom på arton år, men inser ändå ganska snart att något inte stämmer. Den hon får kontakt med är inte Jeff. Snart blir hon också kontaktad av en ung man vars mor har rest iväg med en man hon funnit via dejtingsajten, och nu är hon spårlöst borta…

Harlan Coben har skrivit många böcker och är en av USA: s mest etablerade kriminalförfattare. Jag har dock bara läst en enda bok av honom tidigare, och den föll mig inte i smaken. Men när jag fick Saknar dig, som är en fristående bok,  i min hand var jag fast. Det märks att författaren är erfaren och vet hur man knyter ihop alla trådar på ett snyggt sätt, och det höga tempot bidrar till andlös spänning.

Visst kan jag tycka det är lite klyschigt med en polis som dricker för mycket, grunnar på gamla dödsfall och blir sexistiskt bemött av sina manliga kollegor. Det känns som att Coben här har sammanfört stereotypen för en manlig och kvinnlig deckarkaraktär. Men det är ändå svårt att inte fastna för Kat och man vill gärna följa henne.

Nätdejting blir allt vanligare, och att människor även blir lurade är ingenting att förundras över. Solochvårare har alltid funnits, i olika tappningar. Den delen av berättelsen känns därför realistisk. Efter en rivig inledning går handlingen lite i stå, men Harlan Coben lägger snart i en högre växel och upplösningen blir explosiv. Sammantaget tycker jag alltså att boken är en mycket bra psykologisk thriller, och vill man höja pulsen i vinterkylan är det ett gott alternativ att läsa Saknar dig.

Utgiven av: Bookmark förlag, 2016. Översättning: Jan Malmsjö.

Köp hos Bokus, Adlibris & CDON

Betyg 4 av 5

4 reaktioner till “Saknar dig av Harlan Coben

  1. Jag har läst många av Cobens tidiga böcker och gillar just dem mycket. Sen tappade jag lite intresse… Men boken i ditt inlägg gör mig nyfiken igen! 😛

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.