Bokbloggsjerka 8-11 april

Idag skriver Annika såhär:

Det här med spänning är en subjektiv fråga men jag tycker t.ex. inte att Nora Robertsböcker hör hemma i genren ”spänningsromaner” utan jag tycker att Harlequin är mer passande. Böcker som Jurtjyrkogården av Stephen King däremot är riktigt, riktigt spännande. Den där stigen, katten, mörkret… förföljer mig än i dag och filmatiseringen av boken är i särklass den bäst jag har sett.
Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!

En väldigt enkel fråga, som samtidigt är väldigt svår att besvara. För hur ska en deckarfantast som jag kunna välja? Jag skulle kunna babbla på hela dagen när det gäller spänningslitteratur.

Jag gillar spänning som också finns en djupare tanke bakom. Det kan vara psykologiskt obehag som framkallas genom de scener författaren målar upp, eller att en historia blir berättad, t ex om en plats eller ett levnadsöde. Men idag väljer jag att lämna dem därhän och fokusera på några riktiga bladvändare, böcker som är så spännande att de knappt går att lägga ifrån sig. Här är några aktuella titlar:

Saknar dig av Harlan Coben – välskrivet och rafflande.

LEONA – tärningen är kastad av Jenny Rogneby – hög tid att läsa, för snart kommer nästa bok i serien.

Odödlig av Sharon Bolton – kanske Boltons bästa bok.

Den stumma flickan av Hjorth & Rosenfeldt – hela den här serien är extremt spännande. 

Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman – bladvändare som även behandlar ett viktigt ämne.

Leon av Kallentoft & Lutteman – ät inget medan du läser, risken för att sätta grejerna i halsen av spänning är överhängande.

Som sagt, listan kan göras lång. Blir intressant att spana in alla andra bokbloggares svar.

Trevlig helg!

30 comments

  1. Läser ”Saknar dig” just nu faktiskt. Kan knappt släppa den

    Jag gillar deckare/spänningsromaner/thrillers där det gärna får vara ett stråk av ”det-skulle-kunna-hända-i-verkligheten”känsla. Inte för att jag VILL att det ska hända men…
    Jag gillade tex Skymningsflickan av K Wennerstam om hur, i detta fall, tonårsflickor blir sexuellt utnyttjade men misstrodda. Inte för att jag tycker om att läsa att de blir utnyttjade utan för att jag vet att just denna händelse är en påhittad berättelse men som tragiskt nog sker även i verkligheten. Förstår du hur jag tänker?
    Det kan även vara t ex ”Jag heter inte Miriam”, en spännande bok med stort driv utan att vara en deckare/thriller

  2. Odödlig tyckte jag var hennes bästa bok ända tills igår. Men nu läste jag ju precis ut Små svarta lögner i morse… Jämnt skägg skulle jag nog säga 🙂

  3. Det här med spänning känns svårt tycker jag. Jag vill ha det spännande, men inte läskigt i den bemärkelsen att bli skrämd, hua.. Bladvändare önskas, ska kika in tipsen 🙂

  4. Jag håller med, man måste liksom dras med i handlingen för att man ska tycka att det är spännande. Tack för tipsen!

  5. Jag har rätt svårt för spännande böcker, och speciellt deckare. Men det händer att jag läser dem, och då väljer jag ofta sådana som jag vet att folk har gillat. Så ska ha dina tips i åtanke till nästa gång jag bestämmer mig för att ge mig på en 😉

  6. Saknar dej står i bokhyllan och väntar på å bli läst! Nu blev jag väldigt nyfiken på den! Måste även hålla med dej om att Hjort & Rosenfeldts böcker är väldigt väldigt bra 🙂

  7. Många bra tips! 🙂 Saknar dej står i bokhyllan nu och väntar på å bli läst! Vart ju väldigt nyfiken på den nu!

    Måste även hålla med dej om serien som Hjort&Rosenfeldt har gjort är väldigt väldigt bra! 🙂

Kommentera

