9789113060309_200_farjan

När Baltic Charisma lättar ankar för en dygnslång kryssning över Östersjön släpper alla hämningar. Folk super, sjunger karaoke, äter buffé och söker efter tillfälliga partners på ett sätt de aldrig skulle drömma om att göra hemma, i sina vanliga liv. Men på den slitna färjan någonstans ute på havet är det som att leva i ett parallellt universum. Ingen kontakt med verkligheten ger möjlighet att leva ut sina fantasier, men också att avskärma de tusentals passagerare som seglar med Baltic Charisma från alla typer av flyktvägar och hjälp utifrån – om man nu har en mörkare agenda med sin resa, förstås. Och det finns det de på färjan som har. Medan karaokesången ekar och spritångorna förflyktigas har människorna på båten ingen aning om vad de reser tillsammans med eller vad som väntar dem. Mats Strandberg skriver i sin nya bok för vuxna, och han gör det med en ryslig träffsäkerhet.

En av de allra främsta styrkorna med Mats Strandbergs bok är att det inte bara är en skräckroman, han lägger också mycket krut på att teckna sina karaktärer och han gör det mycket skickligt. Vi får följa ett flertal av dem; den avlagde schlagerkungen Dan, partypinglorna Zandra och Madde, Albin och Lo som är kusiner på resa med sina problemtyngda föräldrar, Calle som får avslag på sitt frieri och Marianne som söker bot mot ensamheten på ålderns höst. Det är dessa karaktärer och att de alla är så oerhört realistiskt skildrade som gör att hela boken lyfter från en kletig blodorgie orsakad av vampyrer till en av höstens allra hetaste och mest läsvärda böcker. Mats Strandberg väver in det övernaturliga och skräckfyllda tillsammans med det realistiska på ett sätt som gör att man får en verklighetsnära känsla och köper berättelsen rakt av utan en fundering över sannolikheten att behöva stöta på dessa varelser på en eventuell kryssning.

Spänningen finns där från första sidan, den bygger på en stadig grund och förstärks succesivt till dess att man är fast och inte kan sluta läsa. Den avskilda miljön för katastrofen som breder ut sig och det omöjliga i att kunna fly från färjan mitt på öppet hav bidrar till att skapa en mycket klaustrofobisk känsla. Jag är egentligen inget fan av skräckgenren, att jag endast läst futtiga två böcker av Stephen King talar sitt tydliga språk. Att Mats Strandberg då lyckas golva mig totalt med sin berättelse om blodtörstiga vampyrer så att jag känner att det här är en av årets allra bästa böcker vittnar därför om en stor skicklighet från författarens sida. Jag har inte läst Engelsforstrilogin och var därför lite oförberedd på att Strandberg var en sådan bra berättare. Den enda pyttlilla kritik jag vill anföra mot Färjan är att den kanske är lite lång, ett tag i mitten tycker jag att den blir lite upprepande. Men vad gör väl det när man läser vidare så att sidorna glöder. På sätt och vis hoppas jag dock inte att Färjan blir film, för det kunde ha blivit en mycket kletig och blodig historia…

Stort tack till Norstedts för recensionsexemplaret i form av en e-bok!

Köp boken hos Bokus eller Adlibris

Betyg 4+ av 5

18 reaktioner till “Färjan av Mats Strandberg

  1. Vilken tur att jag redan har köpt 🙂 Den fick ju faktiskt bli ett undantag till köpstoppet, en sådan godbit kan man ju liksom inte låta bli. Jag tänkte försöka läsa den under mitt skräcktema i november 🙂

  2. Den här boken verkar ruggigt spännande. Vet inte om det är för mycket för mig , för jag har verkligen funderar på att läsa den.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.