Uncategorized

Månadssammanfattning oktober 2015

Oktober blev en riktigt bra läsmånad, men så har jag kämpat ända in i kaklet för att hinna läsa så många recensionsexemplar som möjligt. Varje ledig minut har vigts åt böckernas värld. Men det är såklart ett kärt besvär, och när höstmörkret nu lägger sig blir det liksom automatiskt så för mig att böckerna får ännu mera tid än under sommaren. Kvalitén har skiftat, men över lag var de flesta böcker bra. Några passade inte mig, några blev enormt positiva överraskningar. Jag läste ut 16 st böcker i oktober och har påbörjat några som följer med i november.

  1. Nora Webster – Colm Tóibín Betyg 3 av 5
  2. Stenhuggarens dotter – Ewa Klingberg Betyg 4 av 5
  3. En makalös historia: Magnus Gabriel De la Gardies uppgång och fall – Peter Ullgren Betyg 4 av 5
  4. Färjan – Mats Strandberg Betyg 4 av 5
  5. Mördar-Anders och hans vänner (samt en och annan ovän) – Jonas Jonasson Betyg 2 av 5
  6. Jordstorm av Mons Kallentoft Betyg 4 av 5
  7. Kvinna inför rätta – Louise Doughty Betyg 3 av 5
  8. Förlist – Suzanna Dilber Betyg 5 av 5
  9. Vakna – Anna Hope Betyg 3 av 5
  10. Svinen – Carl-Johan Vallgren/ Lucifer Betyg 4 av 5
  11. Clinch – Martin Holmén Betyg 3 av 5
  12. Midnattssol – Jo Nesbø Betyg 4 av 5
  13. Historiens tyranner – Daniel Rydén Betyg 4 av 5
  14. Själarnas bok – James Oswald Betyg 4 av 5
  15. De underkända – Hjorth & Rosenfeldt Betyg 4 av 5
  16. Playground – Lars Kepler Betyg 4 av 5

Månandens bästa bok: Förlist av Suzanna Dilber lämnade ett enormt stort avtryck hos mig som läsare. Månadens enda fullpoängare, även om några fler böcker hängde på målsnöret med väldigt bra omdömen även de.

Månandens mest spännande: Pokalen kan sägas gå till Norstedts förlag i denna kategori, för det var två av deras böcker, Färjan och De underkända, som var månandens mest spännande. Otroligt bra båda två! Jordstorm var också väldigt bra.

Månadens sämsta: Mördar-Anders och hans vänner lämnade mig tom och irriterad. INTE en bok för mig.

Månandens historiska: Historiens tyranner och En makalös historia var båda välskrivna böcker om flydda tider.

Månadens historiska roman: Jag tyckte väldigt mycket om Ewa Klingbergs Stenhuggarens dotter.

Månandens rookie: Egentligen kanske inte Keplers bok Playground passade mig som hand i handske, men jag gillar deras sätt att ständigt överraska mig som läsare. Det gav plus i betyget att boken inte liknade något annat jag läst.

Månandens ?: Midnattssol i all ära, men när ska Jo Nesbö ge oss en ny bok om Harry Hole egentligen?!?

14 thoughts on “Månadssammanfattning oktober 2015

  1. Wow, hur hinner du med så mycket böcker varje månad 🙂 Jaaa när ska Nesbö ge oss en ny Harry Hole bok?! Nu har jag ännu inte läst dessa senaste två, en dag så men jag vill ha Hole ju 🙂

  2. Mycket smått och gott i din lista! Jag har ägnat mig åt att parallelläsa böcker av olika genrer under oktober. Det har gått bra och varit väldigt spännande. En måste förnya sig själv och sitt läsande lite. 😛

Kommentera

