9789146229445

När Camilla Grebe gör debut som soloförfattare får vi lära känna Emma. Hon är ung, jobbar i en klädaffär och är egentligen ganska ensam. En dag kommer klädkedjans VD in för att köpa en skjorta, och någonting händer emellan dem. Emma och Jesper Orre inleder en relation, och trots att Emma stundtals känner sig illa till mods så faller hon för den äldre mannen. Men plötsligt den kvällen de ska fira sin förlovning är han spårlöst försvunnen. Lika hastigt som han gjorde entré i Emmas liv har Jesper Orre nu försvunnit ut ur det, och snart inser Emma att han har tagit ifrån henne mycket mera än bara hennes självkänsla.

Drygt två månader senare får Peter och hans poliskollegor i uppgift att utreda ett mord. En ung kvinna har hittats halshuggen, och fallet bär likheter med ett mord som inträffade för tio år sedan. Det får grubblaren Peter att återigen stöta på Hanne, som han den gången blev förälskad i. Men Hannes liv är en nedåtgående spiral, då hon diagnostiserats med en tidig och aggressiv form av demens. Snart står det också klart att den mördade kvinnan återfanns i en lägenhet vars ägare råkar vara Jesper Orre, VD inom modebranschen.

När jag läste att Camilla Grebe skulle ge ut en bok utan författarpartner blev jag genast nyfiken. De böcker hon tidigare har medverkat till att skriva har varit riktigt bra. Men när jag läste vad boken skulle handla om blev jag trots allt lite misstänksam. Ung kvinna möter äldre man och blir handlöst förälskad och sedan lurad. Det här kan bli klyschigt, tänkte jag, men ack vad jag bedrog mig – och vilken lättnad det var att känna så!

Camilla Grebe levererar en tät och krypande deckare med mycket psykologi och djup. Hon bygger upp stämningen och miljön stegvis med start redan på första sidan och växlar såväl tempus som berättarröst med en sällan skådad elegans. När det kommer till just deckargenren får ibland karaktärerna stryka på foten till förmån för actionscener, men Grebe väljer här att göra precis tvärt om. Hon ger dem plats och utrymme och vi får lära känna både Emma, Peter och Hanne mycket grundligt. Likt renässansen konstnärer som skulpterade i marmor mejslar Camilla Grebe mycket skickligt fram karaktärsdragen hos sina huvudpersoner, och precis som med de antika skulpturerna blir resultatet både levande och verklighetstroget.

Jag är väldigt glad att inte författaren målar upp Emma som en bimbo på jakt efter en rik man, då hade jag blivit irriterad. Tvärtom är det en känslig och mycket intelligent ung kvinna som vi nu får möta i Emma. Att de andra karaktärerna är betydligt äldre bidrar också till att fördjupa berättelsen och att de flesta läsare borde kunna identifiera sig med någon av dem. Det enda som jag skulle kunna se genom mina kritiska glasögon är att boken är ganska lång och att den tappar en liten aning i fart någonstans vid mitten, men i sammanhanget är det bagatellartat.

Förutom att berättelsen är spännande och lättläst har Camilla Grebe också en väldigt unik berättarröst och en otrolig språklig närvaro som fullständigt trollbinder mig. Hon inspireras helt klart av den klassiska polisromanen, men Grebe får sin berättelse att kännas väldigt modern, fräsch och smart. I mitt tyckte är det precis såhär en spännings- eller kriminalroman ska skrivas år 2015. Älskaren från huvudkontoret är helt klart en av årets bästa böcker, och har du inte redan läst den så gör det genast!

Tusen tack till Wahlström & Widstrand för recensionsexemplaret!

Köp boken hos Bokus eller Adlibris

Betyg 5 av 5

6 reaktioner till “Älskaren från huvudkontoret av Camilla Grebe

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.