Månadssammanfattning september 2015

  1. Det som inte dödar oss – David Lagercrantz Betyg 3 av 5
  2. Skymningsflickan – Katarina Wennstam Betyg 5 av 5
  3. Mästare, väktare, lögnare, vän – Christoffer Carlsson Betyg 4 av 5
  4. Själens dunkla rum – Peter Robinson Betyg 4 av 5
  5. Älskaren från huvudkontoret – Camilla Grebe Betyg 5 av 5
  6. Lewispjäserna – Peter May Betyg 5 av 5
  7. 4 x noveller: Den blå pelargonen, Diomedes hästar, Döden i floden, Ett vattentätt alibi – Agatha Christie Betyg 4 av 5
  8. De försvunna – Caroline Eriksson Betyg 4 av 5
  9. Blå stjärnan – Jan Guillou Betyg 4 av 5
  10. Boktjuvarna: Jakten på de försvunna biblioteken – Anders Rydell Betyg 3 av 5
  11. Skuggpojken – Lucifer / Carl-Johan Vallgren Betyg 4 av 5
  12. Monstrumologen – Rick Yancey Betyg 4 av 5
  13. Det slutna ögat – Belinda Bauer Betyg 4 av 5

I september läste jag tolv böcker och fyra noveller. En helt okej läsmånad alltså. Med tanke på inflödet av nya böcker hade jag gärna sett att jag hade hunnit någon mer, men tolv känns ändå bra. Det som gör mig allra lyckligast är dock kvalitén böckerna har hållit. Sällan har jag väl läst så många som fått full pott i betyg eller som varit och snuddat vid det betyget.

Månadens bästa bok: Valet brukar vara självklart, men den här gången är det faktiskt flera som tävlar om den titeln. Men favoriten är nog Älskaren från huvudkontoret av Camilla Grebe.

Månadens mest spännande bok: Många av böckerna var riktigt spännande på olika sätt, men den som var allra mest bladvändare vad De försvunna av Caroline Eriksson.

Månadens otäckaste: Monstrumologen må vara otäck ur ett klassiskt skräckperspektiv, men Skymningsflickan av Katarina Wennstam är otäckare på ett helt annat sätt i och med den hemska realism den speglar.

Månadens överraskning: Att jag gillade Skuggpojken och Monstrumologen så pass mycket som jag faktiskt gjorde.

Månandens besvikelse: Kan jag inte kalla någon bok direkt. Fast måste jag utse en är det Millennium 4: Det som inte dödar oss, som kunde ha varit starkare. Men det är helt okej ändå.

Månandens klassiker: 4 noveller av Agatha Christie!

Månandens Grand Final: Lewispjäserna av Peter May är en bra avslutning på en serie jag älskat.

Månandens långkörare: Jan Guillou och Peter Robinson har båda många böcker i bagaget men levererar fortfarande med bravur!

Månadens historiska: Boktjuvarna av Anders Rydell var intressant men bitvis lite tungläst.

Spänningsutmaningen: Älskaren från huvudkontoret, som jag kommer tipsa om så fort jag kommer åt.

12 reaktioner på ”Månadssammanfattning september 2015

  1. Du har hunnit med många ser jag. Lewispjäserna läste även jag under september och Det som inte dödar oss håller jag på med just nu. Den senare verkar ganska lovande hittills.

  2. Spännande! Många av böckerna finns på min inköpslista, men nu när jag jobbar har det blivit så lite tid till läsning… De fem första på din lista vill jag gärna läsa, i alla fall. Nån gång… 😛

  3. Du hann med riktigt mycket läsning i september – kul! För mig försvann läsflytet helt så jag hoppas på en bättre oktober. De där fyra novellerna av Christie lockar till läsning och de finns även i min bokhylla numera. 🙂

Kommentera

