9789174995787_200_lewismannen

Förra året kom Peter Mays första bok om livet på ön Isle of Lewis, Svarthuset, på svenska. Jag tyckte mycket om den och kastade med stor förväntan mig över uppföljaren Lewismannen. Vi får återigen stifta bekantskap med Fin Macleod och många av de karaktärer som förekom i Svarthuset. Därför kan det vara att rekommendera att läsa böckerna i rätt ordning.

Fin Macleod har flyttat hem till sin barndoms ö i Yttre Hebriderna norr om Skottland för gott. Han har sagt upp sig från polisen, men när ett lik hittas i en torvmosse blir han ändå ofrivilligt inblandad. Först antas det att det liksom Bockstensmannen och flera andra exempel rör sig om en ovanligt välbevarad människa som legat i hudratals, eller till och med tusentals, år i mossen. Men när det visar sig att mannen har en tatuering föreställande Elvis Presley står det klart att mannen bragts om livet i modern tid.

Spåren leder dock bakåt i tiden och en DNA-analys visar att det finns en levande släkting till mannen på Isle of Lewis, Tormod Macdonald. Tormod råkar vara far till Marsaili, Fins stora ungdomskärlek som han fortfarande hyser varma känslor för. Problemet är bara att Tormod alltid hävdat att han var ensambarn, och nu är han dement och kan inte tala om vem mannen var. Fin börjar forska i saken och upptäcker snart att den riktige Tormod Macdonald varit död i ett halvt sekel och mystiken tätnar kring den demente mannen. Vem är han egentligen och vem dödade mannen som uppenbarligen var hans släkting?

Man är alltid lite spänd på att läsa en uppföljare till en bok man tyckt riktigt bra om. Min recension av Svarthuset finns här. Ska den hålla samma klass? Kommer man att bli besviken? Eller är den lika bra som den tidigare? När det gäller Lewismannen kan jag glatt meddela att den är precis lika bra om Svarthuset, kanske till och med något bättre då jag upplever att tempot är lite snabbare i Lewismannen. Miljöerna är så väl beskrivna att man kan känna saltstänken i ansiktet och karaktärerna är mycket verklighetstrogna. De dras alla med sina problem och svagheter och jag kan inte låta bli att tycka att den demente Tormod Macdonalds berättelse där han befinner sig i minnets dimmor är mycket hjärtknipande. Tanken på att ett helt liv kan falla i glömska när ålder och sjukdom slår till är skrämmande men inte ovanligt. Jag hoppas att den tredje boken, The Chess Man, kommer på svenska så snart som möjligt för jag vill verkligen fortsätta läsa om livet på Isle of Lewis, och det helst omgående. Peter May tillhör helt enkelt det bästa man kan läsa inom kriminalgenren just nu.

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Boken finns hos bland annat Bokus och Adlibris – den som söker efter en julklapp i sista minuten finner säkerligen både Svarthuset och Lewismannen hos sin lokala bokhandel.

Betyg 5 av 5

20 reaktioner till “Lewismannen av Peter May

  1. Visst är man alltid orolig när man ska läsa en uppföljare, speciellt när bok ett var ruggigt bra. Men precis som du säger så lyckas Peter May leverera en bok nr 2 som dessutom är snäppet bättre än ettan! Tormods historia kommer jag bära med mig länge, gillade verkligen hans kapitel. De var så fint skrivna.

  2. Älskar Peter May och har Chessmen i min bokhög att lösa i jul! Lite ledsen att det är sista delen med Fin som jag gillar skarpt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.