Uncategorized

2015: En årssammanfattning

Det har blivit dags att sammanfatta det nyligen avslutade år 2015. Jag måste börja med att tacka alla er som läser det jag skriver! Aldrig hade jag väl kunnat drömma om att så många skulle hitta in hit. Under 2014 hade bloggen drygt 22 000 visningar, 2015 blev det ca 82 000! Wow! Vad läste ni då mest? Förutom startsidan och sidorna Lästa böcker 2015 & 2014 var det dessa fem recensioner som drog flest individuella visningar (anges inom parentes):

  1. Konsten att höra hjärtslag av Jan-Phlipp Sendker (4997)
  2. Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes (1831)
  3. Lewismannen av Peter May (1129)
  4. Playground av Lars Kepler (963)
  5. Den nionde graven av Stefan Ahnhem (905)

Även läsningen slog rekord. Tidigare har jag läst ca 100 böcker varje år, i år blev slutsiffran 160 st. 119 st av dem var böcker som gavs ut 2015 (i det format jag läste dem). Jag är alltså ganska dålig på att läsa hyllvärmare… Hela 70 nya författarbekantskaper blev det, och därför grämde det mig svårt att jag inte klarade min Boktolva.

Ungefär 2/3 av böckerna jag läste var skrivna av kvinnor. Det var på inget sätt planerat, jag väljer böcker som intresserar mig. Kanske skriver kvinnor ofta om ämnen som ligger mig personligen nära.

Jag läste också böcker som utspelar sig i 17 olika länder. Man kan ana att anglofilen i mig ofta föredrar det brittiska före det amerikanska. Men den övriga fördelningen är jag inte riktigt nöjd med. Så här såg den ut:

  • 69: Sverige
  • 39: Storbritannien
  • 20: USA
  • 8: Norge
  • 4: Spanien
  • 3: Australien
  • 2: Irland, Frankrike, Ryssland
  • 1: Kanada, Holland, Finland, Romarriket, Mexico, Nya Zeeland, Sydafrika, Danmark, Falklandsöarna (tillhör egentligen Storbritannien, men ligger geografiskt väldigt långt ifrån…), Argentina.

Jag hoppas att 2016 bjuder på fler olika destinationer, och det kommer jag att försöka råda bot på med en utmaning som jag kallar En världsomsegling på 366 dagar. Mer info kommer inom kort.

I tisdagens Top Ten Tuesday är det dags att lista nyårslöften så därför sparar jag lite på det. Men jag hoppas att även 2016 blir ett givande läsår. Mitt mål är att läsa 100 böcker. Jag kommer att delta i utmaningarna Boktolvan, Serieutmaningen, Mias Spänningsutmaning och Månandens bästa bok. Och så Världsomseglingen förstås.

3 thoughts on “2015: En årssammanfattning

  1. Det där med att läsa böcker utanför Sverige, Storbritannien och USA är jag extremt dålig på. Har kollat lite pin världsomseglingsutmaning men funderar fortfarande… jag vill helst inte ha något som blir för jobbigt hängande över mig 🙂

    1. Vore roligt om du ville vara med 🙂 Du kan ju sätta ett lågt mål med bara ett fåtal länder som inte känns så jobbigt, och blir det sedan fler är det ju bara plus. Poängen är att den som är med själv bestämmer vad man är bekväm med 😉

Kommentera

