20181204_223032_0000.png

Det känns helt otroligt att året snart är slut, men det här är ändå den sista topplistan för 2018. Därför tänkte jag att vi idag skulle summera året och berätta vilka som är årets bästa böcker (hittills, vi kan ju trilla över något guldkorn under mellandagarna). Jag har läst drygt 160 böcker och många av dem har varit oerhört bra, men jag har ändå lyckats välja fem titlar som sticker ut lite extra och som även har lämnat ett starkt avtryck.

5. En farofylld överfart av Rachel Rhys – Läst i januari och trots att det snart har gått ett år tänker jag ibland på hur den här boken trollband mig.

4. Koka björn av Mikael Niemi – Jag brukar uppskatta historiska romaner men var osäker på om den här boken skulle passa mig. Det gjorde den, och trots att jag ”bara” gav den en 4: a i betyg har den etsat sig fast i mitt minne.

3. Ormen i Essex av Sarah Perry – En bok som jag hade enorma förväntningar på, och som lyckades med att leva upp till dessa.

2. En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson – En psykologisk spänningsroman som fängslade mig från första till sista sidan.

1. Silvervägen av Stina Jackson – En mörk, suggestiv och oerhört välskriven bok som egentligen är mycket mer än en deckare. Min stora favorit från 2018 är utan tvekan Silvervägen.

 

 

 

 

28 reaktioner till “Veckans topplista v. 52 – Årets bästa

  1. Ormen i Essex började jag på igår kväll. kanske var jag för trött men jag tyckte den kändes svårläst och lite rörig. Men, nya friska tag ikväll!

    Här är min topplista för veckan
    tantaugustastekopp.wordpress.com/2018/12/26/veckans-topplista-arets-basta/

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.