Veckans topplista

Det var många som tyckte förra veckans tema om svensk feelgood var ganska svårt, och ja, jag instämmer! Jag tänkte när jag satte temat att det här blir ju lätt, men insåg när jag skrev min egen lista att det faktiskt var ganska klurigt. Ändå resulterade det i trevliga listor med många tips. Kanske ett tecken på att det finns utrymme för fler svenska feelgoodstjärnor? Vem vet. Tips till en annan gång ifall det känns lurigt är att det även går mycket bra att göra en topp fem ”nyfiken på” om det är en genre man själv inte läst så mycket i, och tycker att det är ett alternativ som känns bra. Berätta bara att det är ni tänker, så funkar det också. 🙂

Den här gången är det dags för sommarens bästa. Nästa vecka är det 1 september, det är höst i luften och sommaren går oundvikligt mot sitt slut. Så vilka fem titlar har ni gillat mest av de ni läst i sommar? Här kommer mina fem sommarfavoriter (juni-aug):

  1. Sommarens första femma gick till Yxmannen av Ray Celestin för de fina miljöbeskrivningarna av New Orleans kring förra sekelskiftet. Spännande var den också.
  2. En bok som fick nästan högsta betyg och som gjorde stort intryck var Ditt liv och mitt av Majgull Axelsson.
  3. Jag har nämnt den tidigare vid flera tillfällen. Annabelle av Lina Bengtsdotter. Sommarens bästa deckardebut, tycker jag.
  4. De vackra döda av Belinda Bauer, sommarens bästa psykologiska thriller.
  5. Miraklet av Emma Donoghue läste jag ut så sent som i helgen. En väldigt stark och gripande roman, och att det utspelar sig i historisk miljö ger extra plus.

Några titlar som jag tycker verkar lovande och som kanske egentligen borde ha funnits med i sommarläsningen hann jag dock inte med, men, kanske finns de med när det är dags att sammanfatta hösten istället.

 

36 reaktioner till “Veckans topplista v. 34 – Sommarens bästa

  1. Tre av dina har jag läst och resten har jag på att läsa listan:). Här kommer mina fem-http://nakit.webblogg.se/2017/august/veckans-topplista-2.html

  2. Yxmannen och Ditt liv och mitt är jag väldigt sugen på att läsa och den senaste har jag till och med påbörjat lite grann. Belinda Bauer däremot är en författare som jag inte riktigt fastnat för. Läst två av henne böcker och i och för sig gillat, men inte sådär så de har hängt sig kvar. Kanske får ge henne en chans till.
    Mina bästa sommarläsningar hittas på bloggen:
    https://fantastiskaberatterlser.blogspot.se/2017/08/veckans-topplista-sommarens-basta.html

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.