9789175034690_200_jordstorm_pocket

Malin Fors vid Linköpingspolisen har förhållandevis god ordning i sitt liv. Hon håller sig borta från spriten och kärleken Daniel finns där, även om förhållandet ännu är skört och ömtåligt. Snart är hon dock sitt vanliga febriga, målmedvetna, och hetsiga jag när polisen får en synnerligen grym mördare att jaga.

En man hittas död vid Göta Kanals slussar vid Ljungsbro. Han visar sig ha haft rasistiska sympatier, men påstås ha blivit omvänd. Malin och hennes kollegor fuktar ändå att de står inför någon sorts uppgörelse mellan höger- och vänstergrupperingar i Linköping. När även en ung muslimsk man mördas är de dock nära att tappa tråden. Kanske har inte morden någonting med politiska och religiösa övertygelser att göra? Samtidigt anmäls också en ung flicka saknad. Malin känner att tiden är knapp, Nadja var en flicka med starka övertygelser som svängde sig med stora ord om moral och etik. Malin har helt rätt, Nadja har blivit levande begravd och hittar man henne inte snart är hennes tid ute…

Mons Kallentoft har skrivit många böcker om Malin Fors och Linköpingspolisen vid det här laget, och det finns såklart anledning att undra, har han fortfarande nya, spännande och fängslande berättelser att erbjuda om dessa karaktärer? I mitt tycke är svaret ja. Jag upplever faktiskt att serien om Linköpingspolisen har blivit starkare i de senare böckerna än den var i början. Kallentoft levererar stabilt, och ibland är det kanske så att jag vill veta ungefär vad det är jag får när jag plockar upp en bok. Han har också funnit ett sätt att komprimera sina berättelser så att inte ett enda överflödigt ord slösas. Jag uppmärksammade detta fenomen i min recension av Kallentofts författarsamarbete Leon, och finner det även i Jordstorm. Texten sitter som en figursydd skjorta och den leder obönhörligt framåt i ett rasande tempo. Det är både skickligt skrivet och mycket spännande.

I den här boken berör Kallentoft ett brännande hett ämne, främlingsfientlighet, Sverigedemokrater, synen på invandrare och muslimer och inte minst hur vi använder ord och uttryck utan att ibland greppa hela vidden av dem. Att boken känns så aktuell och att den beskriver ett samhälle som blir alltmera polariserat av dessa frågor gör att boken känns väldigt realistisk just när det kommer till den biten som behandlar övertygelser och bevekelsegrunder. Kallentoft har också till större delen skrotat dessa evinnerliga röster som Malin Fors i inledande böcker hörde. De finns ännu där, som drömmar och intuition, men faller sig mycket mera naturliga nu än i de tidiga böckerna. Det uppskattar jag. Den 19 oktober släpps nästa bok i serien, Eldjägarna. Om jag hänger på låset till Bokhandeln? Jomen visst!

Köp som pocket hos Bokus eller Adlibris

Betyg 4 av 5

9 reaktioner till “Jordstorm av Mons Kallentoft

  1. Den här ligger i boktraven och väntar på att bli läst. Tror bestämt det får bli min nya pendlarbok för ditt inlägg gjorde mig sugen på ett besök hos Linköpingspolisen!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.