9789146226192_200_vita-spar

Vita spår är Emelie Schepps andra bok i serien om åklagare Jana Berzelius. Den tar vid där Märkta för livet slutade och för bästa behållning rekommenderas att läsa böckerna i ordning.

Det är isande kallt och Norrköping hålls i ett vinterns järngrepp. På ett tåg hittas en ung flicka död inne på en toalett. Hon är knarksmugglare och när innehållet i kapslarna hon svalt läcker ut dör hon av en överdos. Innan polisen hinner till platsen försvinner flickan som var hennes sällskap.

Pim får panik när hennes vän dör på tåget, men hon hinner inte långt innan mannen som skulle ha tagit emot leveransen hittar henne och hon tas till fånga. Som genom ett under lyckas hon fly och ta sig till bebodda trakter innan hon fryser ihjäl. Polisen tror att hon kommer att bli nyckeln till vem som styr knarkhandeln i Norrköping.

Samtidigt fortsätter Jana att forska i sitt förflutna, och det hon finner leder i samma riktning som polisens utredning. Som spindeln i nätet finns Gamlingen, men ingen vet vem han är. Jana inser att hon leker med elden när alla som vet något om Gamlingen dör, men samtidigt kan hon inte sluta. Hon måste få veta mera om vem hon egentligen är, och samtidigt se till att ingen annan kommer över den kunskapen.

Emelie Schepp har återigen skrivit en riktig bladvändare som innehåller det mesta man kan önska sig av en deckare. Originella karaktärer som stannar i minnet, hemligheter i det förflutna och ett fantastiskt driv i handlingen. Jana Berzelius är något av en antihjälte som man både kan sympatisera med, men som samtidigt använder sina egna högst originella metoder för att få sin vilja fram. Boken har kanske en något lång startsträcka, den kunde ha varit något mera explosiv redan från start för att verkligen fånga läsaren, men samtidigt är slutet och upplösningen något av det mest spännande man kan läsa just nu i en svensk deckare. Något som gör mig lite frustrerad dock är att jag som läsare fortfarande inte vet mycket mer om Jana och hennes förflutna än jag gjorde innan Vita spår. Jag hade gärna velat känna att jag kommit Jana lite närmare. Boken lämnar också några lösa trådar, men jag antar att de är menade att spinna vidare på i kommande böcker.

Schepp skapar en mörk historia åt sina läsare, och hon gör det med ett målande men samtidigt avskalat språk som är mycket effektivt. De korta styckena bidrar till att göra boken lättläst och att behålla det höga tempot. Jag kommer på mig själv med att undra över att om Emelie Schepp skriver så här bra redan i sin andra bok, vilka nivåer kommer då framtida böcker att uppnå? Jag har helt klart hittat en ny favoritförfattare inom genren svenska deckare. Dessutom skulle jag önska ett det fanns en uppföljare att läsa redan nu, för detta är verkligen beroendeframkallande spänning.

Tack till Wahlström & Widstrand för recensionsexemplaret i form av en e-bok!

Läs även min intervju med Emelie Schepp här.

Köp boken hos Bokus eller Adlibris

Betyg 4+ av 5

10 reaktioner till “Vita spår av Emelie Schepp

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.