9789187343278_200_sista-brevet-fran-din-alskade

Text från Bokus: London 1960. När Jennifer Sterling vaknar upp på sjukhus minns hon ingenting inte den tragiska bilolyckan som gjort att hon hamnat där, inte sin man, inte ens vem hon är. Hon känner sig som en främling i sitt eget liv. Tills hon råkar hitta ett passionerat brev, undertecknat B, som ber henne att lämna sin man.

Många år senare, 2003, hittar journalisten Ellie samma gåtfulla brev i arkivet på tidningen där hon arbetar. Hon blir besatt av historien bakom, och hoppas att den ska kunna återuppliva hennes haltande karriär. Om dessa två älskande fick ett lyckligt slut, kanske hon också kan bringa reda i sitt eget komplicerade kärleksliv? Ellies sökande kommer att skriva om historien och hjälpa henne att inse sanningen om sin egen, moderna romans.


Jojo Moyes bok Sista brevet från din älskade (The last letter from your lover) är en fin berättelse som till stora utspelar sig i 60-talets London och där kärleken spelar en central roll. Författaren lyckas fånga Jennifers känsla av förvirring och vantrivsel i sitt eget liv på ett fantastiskt bra sätt och när hon till sist inser vem den mystiske mr B är och att hon har levt med en lögn som grund för sitt liv de senaste åren sitter man som klistrad för att få veta hur det ska gå. Boken är bitvis nästan lika spännande som en thriller, ett bevis för att Jojo Moyes vet exakt hur hon ska fånga läsarnas odelade intresse.

Risken med kärleksromaner och feelgood är att det blir klyschigt och att man drabbas av en kletig, sockersöt eftersmak. Men Jojo Moyes väjer skickligt undan för de fallgropar som finns för författare att trampa i och får boken och dess karaktärer att kännas väldigt äkta – både i dåtid och nutid. Ibland kände jag mig lite förvirrad var i kronologin jag befann mig eftersom berättelsen hoppar mellan före och efter Jennifers olycka och jag tycker att det här konceptet med att berättelsen ska utspelas både i nutid och dåtid känns lite onödigt – berättelsen om Jennifers liv i 60-talets London hade klarat sig väldigt bra på egna ben. Men på det hela taget är det en alldeles fantastisk roman skriven med både eftertanke, inlevelse, empati och en stor dos berättarteknisk skicklighet.

Tack till Printz Publishing för pocketboken jag fick att recensera!

Boken finns hos Bokus, Adlibris eller din lokala bokhandel.

Betyg 5 av 5

16 reaktioner till “Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes

  1. Jag gillade verkligen hennes Livet efter dig. Har Sophies historia hemma som jag planerar att läsa snart. Men även den här vill jag läsa, hon skriver så fina böcker 🙂 och att döma av ditt betyg misslyckas hon verkligen inte 🙂

  2. Har också läst Sista brevet från din älskade för nån vecka sedan. Jag tyckte den var riktigt bra. Tycker verkligen om Jojo Moyes böcker, ska verkligen försöka hinna med att läsa flera av hennes tidigare utgivna böcker. Men vad jag har förstått efter att ha läst fler recensioner av hennes böcker så blir de bättre och bättre ju fler hon skriver. Det bådar verkligen gott för framtiden! =)

  3. Har haft Moyer på listan länge nu, men efter flera mindre lyckade feelgood (för söta) så har jag dragit mig för att börja på en ny, men den här låter som att den skulle kunna fungera 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.