20191120_104404_0000.png

I årets julkalender här på bloggen kommer några verkliga experter att dela med sig av sina bästa boktips. Är du på jakt efter den perfekta julklappen eller letar du efter fina läsupplevelser som du själv vill njuta av under julens lässtunder? En lång rad författare och förlagsmedarbetare berättar här om sina utvalda bokfavoriter, hela vägen fram till jul!


Idag gästas julkalendern av Frida Edman som är ansvarig för Bokmässan i Göteborg, ett jobb som kräver ett genuint intresse för litteratur. Nästa års teman är Sydafrika, LÄS! LÄS! LÄS! och Digital kultur, vilket delvis avspeglar sig i Fridas boktips. Redan nu kan du boka dina biljetter till Bokmässan som går av stapeln 24-27 september 2020 i Göteborg.

Image.jpeg

Foto: Svante Örnberg

 – Mitt första boktips inför julen är Ölandssången av Tove Folkesson. I juletider tycker jag man ofta reflekterar över traditioner, arv och familj. Även om man lämnat sitt förflutna kan man ibland känna en enorm dragningskraft till det i funderingarna kring vem man är och vem man blivit. Ölandsboken är en sådan bok, om både lycka och sorg. Den passar som julklapp till den som funderar över sina val i livet, men som också vill bli djupt försjunken i en berättelse av mörker.

 – Ett boktips till de yngre läsarna är Vi måste till jobbet av Pija Lindenbaum. Min 5-åring älskar Pija Lindenbaum, kanske för att han känner igen sig i en del av karaktärerna (barnen i böckerna är inte bara vita och tillhörande normen) och den familjekontext han lever i. Pija återger samhällskritiska frågor på barnens sätt. Pudlar och Pommes är min favorit, men nu senast läser vi boken Vi måste till jobbet hemma om och om igen. Boken blir underlag för fina samtal och reflektioner. Jag vet att inte alla barn blir överlyckliga av böcker som julklapp, jag är nog den tråkiga mamman/mostern/fastern/faddern som jämt köper böcker. Men samtidigt så vet jag att den stund jag får med barnet jag givit boken till när vi sedan kryper upp i soffan efter julklappsutdelningen är ovärderlig – även för barnet.

 – Sydafrika är temaland på Bokmässan 2020 och ett bra boktips för den som redan nu vill läsa om landet är Det nya Sydafrika av Andreas Karlsson. Detta är en bok om det nya Sydafrika, tiden och skuggan efter Apartheid. För mig blir det viktigt att förhålla mig till den nya berättelsen. Jag ser verkligen fram emot att lära mer om det unga Sydafrika. Och den som är intresserad av Sydafrika borde uppdatera sin bild av landet genom bland annat denna bok.

God Jul och trevlig läsning önskar Frida Edman 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.