20181204_223032_0000.png

Veckans topplista handlar idag om böcker som utspelar sig i vår samtid och som på ett eller annat sätt ger sig i kast med att skildra världen runtomkring oss så som den ser ut just nu. Här är fem böcker som vill berätta om ämnen och mänskliga egenskaper som är högst aktuella just idag.

  1. Nej och åter nej av Nina Lykke är en form av satir, författaren är ganska synisk i sina skildringar av hur medelklassen beter sig när de hamnar i en livskris. Det finns mycket att fundera kring när man läser den här knivskarpa boken.
  2. Ragga som du shoppar av Lin Jansson är en helt annan typ av bok som också den återspeglar många unga människors livssituation. Huvudkaraktären har svårt att få ett fast jobb och har en syster som är svårt deprimerad. Bakom den glättiga titeln ryms en oväntat djup berättelse.
  3. Totalskada av Helena von Zweigbergk är också den en roman om ett äktenskap i kris. von Zweigbergk är en mästare på att fånga den storm i ett vattenglas som utspelar sig mellan hemmets fyra väggar.
  4. Finna sig av Agnes Lidbeck skildrar ett levnadsöde ur en ganska dyster synvinkel, kvinnan i huvudrollen är nämligen formbar på gränsen till självutplånelse. Lidbeck utforskar både förväntningar och ideal på ett intressant sätt.
  5. Efter skandalen av Sarah Vaughan är en helt ny bok som släpps nu i maj, och den landar rakt i den samtida debatten genom att behandla teman som sexuella övergrepp och tystnadskulturen inom maktens korridorer.

22 reaktioner till “Veckans topplista v. 18: Samtidsromaner

  1. En extra kommentar. På senaste tiden har jag inte kunnat kommentera hos er som är på Blogger. (Samma plattform som Hannele) Hos henne funkar det men inte hos någon av er andra. Jag har Safari men har också försökt via Google chrome. Det går inte. Så om ni inte får någon kommentar på den här listan av mig beror det på att jag inte kan.

      1. Det funkar hos Hannele. Dessutom har jag försökt genom Google Crime. Det funkar på andra plattformar, men inte på Blogger utom hos Hannele.

  2. Istället för att redigera en liten grej i mitt inlägg så råkade jag av misstag radera det istället. 😦 Förlåt! Så glöm mitt tidigare inlägg. Ber om ursäkt.

    Men det ska ändå bli kul att se på era listor!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.