Enligt O presenterade den här enkäten för några veckor sedan, och även om hösten nu i princip är förbi tänker jag att det ändå kan passa bra att göra den denna sista, gråmulna fredagseftermiddag i november. Många av frågorna har trots allt kopplingar även till stundande adventsveckor. Så här kommer mina svar!

Vad väljer du? Tänk snabbt!

höst eller vår? Älskar hösten. Alltid.

snö eller regn? Är egentligen ingen fantast när det gäller snö, men vintertid föredrar jag ändå det ljusa, vita framför regn, kladd och mörker.

glögg eller varm choklad? Dricker egentligen aldrig varm choklad, men choklad är choklad är choklad och det vinner alltid i det långa loppet hos mig.

pepparkakor eller lussekatter? Jag älskar lussekatter och har redan bakat årets första omgång. I år testade jag ett nytt recept och fick till den där härliga kombinationen av saftigt och fluffigt som gör bullarna så läckra. Risken finns att de kommer vara slut långt före jul…

tv-serie eller film? TV-serier är min grej och höstens bästa enligt mig är Vår tid är nu. Filmer som är både två och tre timmar långa frestar på mitt tålamod för mycket.

teater eller musikal? Fantomen på Operan, t ex. Så bra!

deckare eller feelgood? Det är väl ingen som blir förvånad över att jag väljer deckare, men jag läser gärna någon feelgood då och då som omväxling.

pocket eller inbunden? Det är något visst med inbundna böcker.

e-bok eller ljudbok? I höst har jag för första gången lyssnat på några ljudböcker. Det var helt okej, men jag föredrar fortfarande att läsa.

bokmärke eller hundöra? Hundöra låter ju nästintill kriminellt…

en i taget eller slalomläsning? Trots att jag borde koncentrera mig på en i tagen blir det alltid slalomläsning ändå. Jag har slutat kämpa emot.

bibliotek eller bokaffär? Jag älskar att gå in i en bokhandel och se mig omkring.

bokblogg eller booktuber? Rörligt material är inte min grej, varken det jag producerar själv eller det jag väljer att titta på.

instagram eller facebook? Instagram är ett perfekt verktyg för att komplettera bokbloggandet. Jag trivs utmärkt på den plattformen.

På spåret eller Så mycket bättre? På spåret tillhör årets höjdpunkter.

Lady Gaga eller Barbra Streisand? Streisand var nog lite före min tid…

Ingemar Bergman eller Vilhelm Moberg? Jag väljer Moberg eftersom jag vill läsa biografin om hans liv. Bergman är ju också en ikon, men hans ångestladdade demoner kan ibland kännas lite väl påfrestande.

hyacint eller amaryllis? Ingen av dem, för jag nyser ihjäl mig av båda. Men amaryllisar är pampiga blommor.

adventsstjärna eller adventsljusstake? Det beror på var de ska sprida sitt ljus. Jag gillar båda, men låter dem inte trängs i samma fönster.

julböcker eller julmusik? I år svarar jag julböcker eftersom jag har läst flera stycken bra, bl a Brutna ben och brustna hjärtan av Maria Ernestam, Vaxade juveler och brända hjärtan av Ewa Klingberg och 24 goda gärningar av Jenny Fagerlund.

9 reaktioner till “20 snabba om hösten

  1. Jag tror aldrig jag har reagerat på amaryllis, men jag har nog egentligen inte varit i närheten av dem. Hyacinter däremot, de tar nästan död på mig. Förstör hela julafton.

    1. Jag hade en amaryllis en jul och undrade vad det var som gjorde mig så dålig. Värre än pollensäsongen typ… Men så hörde jag på tv att även amaryllis kan vara allergiframkallande, så den åkte ut och det dröjde bara några timmar innan jag mådde bättre. Så nu har jag köpt en i plast istället 😉

  2. Apropå amaryllisar och hundöron – båda förekommer hos mig. Ska du inte hänga på Boklystens jakt på veckans bokmärke? Hon missade visserligen i lördags p g a teknikstrul, men det är lite kul att visa vad man har mellan sidorna – det kan ju vara i princip vad som helst som är tunt och platt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.