veckans-topplista

Veckans topplista drar idag till Italien. Det ska bli så spännande att se era listor med anknytning till det stövelformade landet vid Medelhavet!

  1. Först ut på min lista är Elena Ferrante som skildrat det moderna Italien på ett väldigt målande sätt i sin omtalade Neapelkvartett.
  2. Man behöver ju inte nödvändigtvis vara italienare för att skriva om Italien. En amerikansk författare som satt Venedig på deckarkartan är Donna Leon som skrivit en rad charmiga berättelser om kommissarie Brunetti som jagar brottslingar längs stadens kanaler.
  3. Nästa namn på listan är Umberto Eco. Jag tänker att jag någon gång borde läsa hans klassiker Rosens namn. I dagsläget har jag dock bara sett filmen.
  4. Italien är ett land med en lång och brokig historia.. En fackbok att rekommendera är Medici av Göran Hägg som skildrar de legendariska renässansfurstarnas tid som härskare över Toscana. En bok om makt, mord, kärlek och komplotter.
  5. Sist ut idag är Silvia Avallone, en författarröst från det moderna Italien som jag gärna skulle vilja läsa något av.

venice-1035684_1280.jpg

23 reaktioner till “Veckans topplista v.43 – Italien

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.