veckans-topplista

Temat för veckans topplista är idag våra favoriter bland de brittiska klassikerna. Det finns många namn att välja på och valet är idag fritt mellan att lista författare eller enskilda verk. Jag väljer att lista författare.

  1. Charles Dickens är no. 1 för mig, jag älskar hans böcker. De är ofta kusliga, brutala och ganska mörka – men det finns också små stänk av humor i många av hans karaktärer.
  2. Ingen lista utan sir Arthur Conan Doyle. Vad vore detektivromanen utan sin anfader Sherlock Holmes. Det är tydligen en ny film på gång i dagarna, men jag känner mig en aning skeptisk till att man verkar driva med Holmes och Watson.
  3. Även Agatha Christie måste nämnas på en lista över författare till brittiska klassiker. Närmare presentation känns dock överflödig.
  4. Ännu en favoritbok är Jane Eyre av Charlotte Brontë. Hon är dock den enda av systrarna Brontë som jag har läst något av, men även Emilys roman Svindlande höjder finns i min bokhylla.
  5. Sist men inte minst, romantikens drottning: Jane Austen. Otaliga timmar har spenderats med hennes romaner och de filmatiseringar som gjorts efter böckerna.

Sherlock-Holmes-inspired-things.jpg

23 reaktioner till “Veckans topplista v.41 – Brittiska klassiker

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.