veckans-topplista

Idag handlar veckans topplista om Kina – böcker som utspelar sig där eller kinesiska författare. En ganska klurig uppgift, böcker om Kina finns – men inte i överflöd. Här kommer min lista med kinesisk koppling.

  1. Det första namnet som dyker upp i mitt huvud är den kinesiske nobelpristagaren Mo Yan. Jag har dock inte läst hans böcker, men någon gång ska jag säkert prova på det också.
  2. Ostindiefararen av Jan Mårtenson är en historisk roman där vi får följa med på ett av alla de skepp som under 1700-talet reste till Kanton för att handla med porslin och andra dyrbarheter.
  3. I våras läste jag Viskande skuggor av Jan-Philipp Sendker, en deckare som utspelar sig i Kina. Även uppföljaren, Ensamhetens språk, utspelar sig där.
  4. Nio drakar av Michael Connelly är en av alla böcker i deckarserien om Harry Bosch. Här reser Bosch till Hongkong och letar efter sin dotter Maddie som har blivit kidnappad.
  5. Sist ut är en bok som jag inhandlade på bokrean för några år sedan, Den sista kejsarinnan av Kina av Jung Chang – en bok som skildrar en av de mest inflytelserika kvinnorna i Kinas historia.

 

 

17 reaktioner till “Veckans topplista v. 40 – Kina

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.