Veckans topplista handlar idag om böckerna vi vill läsa i sommar. Kan vara de nya som släpps under sommaren, eller de som redan finns hemma och som du ser fram emot att läsa under varma sommardagar (eller nätter).

Eftersom jag bredde ut mig om ämnet redan igår i ett längre inlägg om vad jag önskar läsa i sommar tänkte jag att dagen topplista får bli de fem böcker som ligger i pipeline för att inleda min sommarläsning, alltså de fem jag har på gång att läsa härnäst.

veckans-topplista

  1. Just nu läser jag Viveca Stens nya bok I fel sällskap och njuter av varje sida. Älskar hennes deckare.
  2. Näst på tur står Folkets skönhet av Merete Pryds Helle. Dansk succébok som stilmässigt liknas vid både Elena Ferrante och Kristina Sandberg. Släpps egentligen först i augusti men jag ska förhandsläsa.
  3. Patrioterna av Pascal Engman har legat på vänt flera veckor, men nu när boken nominerats till en av årets bästa debutdeckare är det verkligen läge att plocka upp den. Dessutom har jag läst mycket feelgood ett tag nu och är verkligen sugen på en thriller.
  4. Ingen regel som inte har undantag, jag är sugen på feelgood också. I alla fall om den är skriven av Ewa Klingberg, hennes sprillans nya Lånat silver och krossat glas ligger allra högst upp i att läsa-högen.
  5. Därefter blir det mer deckare. Falco är fortsättningen på Herkules-serien, men Mons Kallentoft skriver nu tillsammans med Anna Karolina istället för Markus Lutteman. Jag är väldigt nyfiken på hur det blir!

 

 

30 reaktioner till “Veckans topplista v. 23 – Böcker jag vill läsa i sommar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.