9789188545572_200x_syndabocken

Efter ett inbrott på en gata i Bromma hittas en ung man död. Mycket tyder på att tjuven har blivit överraskad och slagit ihjäl pojken i ren panik. Huset ligger på samma gata som Emma Sköld för närvarande bor på, hon och sambon Nyllet är husvakter åt systern Josefin som är i Spanien. Samtidigt knakar relationen mellan Emma Sköld och Thomas Nyhlén i fogarna. Hon har kommit till en punkt där hon tvivlar på sina känslor och vill ta en paus, men det är svårt att undvika varandra när de även är kollegor och ses varje dag på jobbet. Stämningen blir spänd.

Att våldet kommer så när väcker obehagliga minnen. Emma lever ständigt med tanken på att det finns personer som vill ha hämnd för att hon satte dit dem. Inget tyder på att hon skulle vara en måltavla i den här utredningen men känslan är svår att skaka av sig. Blickarna riktas istället mot de baltiska hantverkare som jobbar på ett bygge i området. Snart går drevet på nätet, de boende i Bromma pekar ut den importerade arbetskraften som tjuvar i en Facebookgrupp och chansen att bli rentvådd när allmänheten redan har dömt är mycket liten. Det finns dock ett dunklare motiv. När Emma och hennes kollegor börjar gräva i den mördade pojkens privatliv hittar de familjehemligheter som inte passar sig för offentlighetens ögon. Många av de som bor i området är extremt upptagna av sin prestige och sina karriärer och är beredda att gå hur långt som helst för att upprätthålla den putsade fasaden.

Syndabocken är den sjätte boken i serien om Emma Sköld och när Sofie Sarenbrant återigen skriver om Emma känns det lite som att komma hem. Detaljerna sitter och det märks att författaren känner sig trygg med det universum hon har skapat och skriver om, hon kan miljöerna och känner Emma Sköld utan och innan. En bra grund för att kunna förmedla en fängslande berättelse till oss läsare. Liksom i tidigare böcker i serien utspelar sig handlingen i ett raskt tempo och utvecklar sig till en riktig bladvändare. Det jag dock kan sakna ibland är lite mera av de svåra känslorna. Krisen mellan Nyllet och Emma och den infekterade relationen med systern Josefin vilar under ytan men blir till problem som skjuts på framtiden för att utredningen måste gå först.

Sofie Sarenbrant väljer i den här boken att basera sin berättelse på teman som skam och skuld. Att accepteras för den man är av samhället är stundtals svårt, men den allra största utmaningen kan ibland vara de reaktioner som uppstår hos den närmaste omgivningen. Syndabocken handlar om tonårspojkar som förväntas gå i pappas fotspår men som har svårt att fylla ut kostymen de tilldelats. Författaren berättar också om hur de utländska byggjobbarna och städerskorna i Bromma får stå ut med sneda ögonkast och misstänksamma blickar. Den svenska medelklassen är snabb med att generalisera. Båda de här trådarna är tänkvärda och Sofie Sarenbrant väver in dem på ett snyggt sätt i sin berättelse samtidigt som hon skickligt lägger ut villospår som håller spänningen vid liv genom hela boken. Jag är fast från första sidan, Syndabocken är som gjord för att läsa ut i ett svep.

Utgiven av: Bookmark förlag, 2018.

Finns hos AkademibokhandelnBokus Adlibris

Betyg 4 av 5

2 reaktioner till “Syndabocken av Sofie Sarenbrant

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.