Nu på torsdag är det Norges nationaldag (17 maj) och därför tänkte jag att veckans topplista skulle tillägnas grannlandet i väst. Fem författare eller böcker från Norge är ämnet för veckans lista.

veckans-topplista.jpg

  1. På min förstaplats kommer såklart Jo Nesbø, Norges deckarkung.
  2. Jag har nyligen läst Nina Lykkes omtalade bok Nej och åter nej. Recensionsdag är på torsdag, men jag kan redan nu säga att det är en synnerligen bitsk roman om ett medelålders par i kris.
  3. Ännu en norsk deckarfavorit, Jørn Lier Horst, platsar på dagens lista. Böckerna om William Wisting spelas just nu in som tv-serie i Norge. I höst kommer en ny bok, Katharinakoden.
  4. Förra året läste jag Se mig, Medusa av Torkil Damhaug och gillade. Kommer det fler böcker på svenska tro?
  5. Högst upp bland de norska författarna på min att läsa-lista finns Helga Flatland med sin bok En modern familj. Något att sätta tänderna i framöver.

norway-flag-waving

21 reaktioner till “Veckans topplista v. 20 – Norge

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.