Den här veckan hade jag tänkt mig en resa till den gröna ön. Berätta om fem favoriter från Irland, böcker eller författare. Även litteratur som kommer från Nordirland får gärna följa med på dagens lista. Irländarna kan det här med böcker, trots att det är ett litet land finns det många kända irländska författare.

veckans topplista

  1. En av de mest kända thrillerförfattarna med rötter på Irland är Tana French. I dagarna är hon aktuell med en ny bok på svenska, Inkräktare.
  2. Emma Donoghue som är född på Irland är kanske mest känd för sin filmatiserade bok Room. Jag läste Miraklet i höstas och tyckte mycket om den.
  3. Ytterligare en av storheterna inom den irländska spänningslitterturen är Julie Parsons. Det blev ett långt uppehåll i översättandet av hennes böcker, men nu finns prisade romanen En sista söndag att köpa på svenska (utkom i januari).
  4. Ett nytt namn att hålla ögonen på är Liz Nugent. Hennes andra bok, Tyst väntan, finns översatt.
  5. Ingen irländsk lista utan Marian Keyes. Till sommaren kommer hennes nya bok På egen hand.

21 reaktioner till “Veckans topplista v. 14 – Irland

  1. Jag har faktiskt läst flera av dina angivna författare, men visste knappt att de var från Irland. Nu lär jag mig nåt nytt har jag en känsla av.

  2. Nu var fem titlar/namn för kort för mig … detta är ett favoritämne! Men jag fick ju välja bort några. Och ”Dubliners” har jag aldrig tagit mig igenom, det är bara att erkänna! Av de som kom in på din lista är jag sugen på Parsons och Donoghue. Keyes gillar jag.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.