Veckans topplista handlar idag om de där riktiga pärlorna som blivit klassiker i den svenska litteraturen. Just klassiker är något jag är dålig på att läsa, tiden tycks aldrig räcka till även om det finns ett flertal böcker jag gärna skulle vilja läsa. Det ska bli spännande att se vilka böcker ni andra med bloggar väljer att tipsa om den här veckan. Då blir nog min läslista längre än dessa fem:

  1. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
  2. Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
  3. Det går an av Carl Johan Love Almqvist
  4. Nässlorna blomma av Harry Martinson
  5. Pennskaftet av Elin Wägner

25 reaktioner till “Veckans topplista v. 12 – Svenska klassiker

  1. Pennskaftet och Gösta Berling finns på min lista också. Denna vecka var det inte svårt att komma på titlar. Det svåra var att välja ut bland alla fina svenska klassiker som finns.

  2. Det går an har jag faktiskt inte läst, den är med på min lista.
    Nu har jag inte riktigt närmat mig ämnet som pärlorna bland klassikerna utan från olästa böcker i hyllan hållet. Ska bli roligt att se vad andra har för tips.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.