veckans-topplista-e1500991790676.png

På söndag är det den 10 december, Nobeldagen, och då delas årets priser ut under sedvanliga ceremonier. Temat för veckans topplista är därför just Nobelpriset. Litteraturpristagare, böcker om pristagare i andra ämnen eller kanske fem författare som belönats med priset som du är sugen på att läsa? Fri tolkning av temat gäller idag, och själv väljer jag det sistnämnda. Fem romaner av nobelpristagare jag gärna vill läsa. Här finns alla litteraturpristagare listade.

  1. Selma Lagerlöf är en författare jag skulle vilja bli närmare bekant med. Kanske att jag kör en klassikerutmaning 2018 för att få det att hända. Idag representeras hennes författarskap av Gösta Berlings saga, den bok jag är mest nyfiken på.
  2. Orhan Pamuk fick priset 2006. En av hans romaner, Mitt namn är röd, utspelar sig i 1500-talets Turkiet, eller Osmanska riket som det tillhörde då.
  3. Årets nobelpristagare Kazuo Ishiguro var jag nyfiken på redan innan han fick priset. Klart jag ska läsa något av honom vid tillfälle. Kanske Återstoden av dagen som även filmatiserats.
  4. Kristin Lavransdotter är en trilogi för vilken Sigrid Undset fick priset 1928.
  5. Sist ut idag är Boris Pasternak som belönades med priset 1958 för Doktor Zjivago men tvingades tacka nej av den sovjetiska regimen. Har funnits på min att läsa-lista länge.

17 reaktioner till “Veckans topplista v. 49 – Nobelpriset

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.