veckans-topplista-e1500991790676

Det är ofta mest fokus på det positiva, böcker som vi gillar och placerar högt på olika typer av listor. Men idag är det dags att plocka fram surkarten i oss alla och lista vilka böcker vi inte gillat hittills i år. Besvikelser, de som inte hållit måttet, eller som direkt bör avrådas ifrån.

  1. Det började illa. Den första boken jag läste i år var Miraklet på Richmond Street av Marie-Helene Bertino och jag uppskattade inte alls den suggestiva berättarstilen.
  2. Kemisten av Stephenie Meyer föll mig inte heller i smaken, den var mest oändligt lång och med massor av konstiga inslag… Helt utflippad skulle jag nästan vilja säga.
  3. En bok som vissa hyllar men som jag aldrig riktigt fastnade för är Kall, kall jord av Adrian McKinty. Den var inte dålig, den var inte bra. Den var bara något vagt mellanting och lämnade inte det avtryck jag hade hoppats på. Jag kanske läste den vid fel tid.
  4. Efter att ha läst Konklaven av Robert Harris bestämde jag mig för att det nog blir den sista av honom. Politik, makt, konspirationer. Det är helt enkelt inte min typ av böcker.
  5. Jag avslutar med årets kanske största besvikelse, Andras vänner av Liane Moriarty. Jag hade skyhöga förväntningar eftersom jag älskade förra boken, Stora små lögner. Den här var ytterst medelmåttig i jämförelse. Eller så var mina förväntningar orimliga. Jag hoppas på bättring när det kommer en nya titel av Moriarty i vår.

23 reaktioner till “Veckans topplista v. 47 – Böcker jag inte tyckt om hittills i år

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.