veckans-topplista-e1500991790676.png

Tisdagen den 31 oktober, och det är idag det är Halloween även om firande förekommer både helgen före och vid Allhelgonahelgen. Jag själv håller mig nog till ljuständning och kyrkobesök på lördag, men veckans topplista får ändå passande nog handla om skräck. Vad som är skräckinjagande är dock mycket individuellt, och därför behöver det inte nödvändigtvis handla om vampyrer och onda andar. Vanliga, livs levande människor kan vara nog så otäcka. Berätta om fem böcker som är skräckexempel i en eller annan mening!

halloweenpostcards1

  1. Jag påbörjade Dracula av Bram Stoker i somras, men pocketutgåvan jag fick tag i var så dåligt korrekturläst att jag fick fnatt efter halva. Nästan så språket var otäckare än vampyrerna! Kanske borde jag ändå plocka upp denna klassiker igen nu till helgen? (Obs, det är ej utgåvan på bilden nedan jag läser.)
  2. Tidigare i år läste jag Hemmet av Mats Strandberg. Otäck i sin vardagsrealism, men också med spår av det övernaturliga.
  3. En deckare att läsa vid Halloween skulle kunna vara Flickoffret av James Oswald. Kuslig stämning och viss kontakt med andevärlden.
  4. Valfri bok av Stephen King fungerar också utmärkt i dessa tider. Den senaste jag läste var Väckelse.
  5. Sist ut idag blir den ultimata guiden till skräck i både film och litteratur, 100 hemskaste av Helena Dahlgren. Här finns inspiration så det räcker till skräckupplevelser hela veckan ut, och boken är dessutom mycket underhållande skriven.

27 reaktioner till “Veckans topplista v. 44 – Skräck (och annat otäckt)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.