Veckans topplista

Dags för premiär av Veckans topplista. Första temat inspireras av Crimetimefestivalen på Gotland som går av stapeln till helgen. Tyvärr har jag inte möjlighet att åka dit, men det ska ändå bli kul att se vilka böcker och författare som vinner årets Crimetime Specsavers Award. Mer om det längre fram.

Här kommer topp fem deckarförfattare jag vill läsa mer av just nu. Jag väljer bland författare som nyligen debuterat eller kanske ännu inte skrivit så många böcker. Listan är utan inbördes ordning.

  1. Ray Celestin. Yxmannen prisades som årets bästa översatta kriminalroman 2016. I höst kommer uppföljaren Mafioso och den ser jag väldigt mycket fram emot.
  2. Lina Bengtsdotter. Annabelle, vilken deckardebut. Bästa boken jag läste i juli, nominerad till Crimetime Specsavers debutantpris och garanterat en av årets bästa deckare när jag sammanfattar i december. Jag hoppas på fler böcker snabbt!
  3. Jane Harper. Hetta en riktigt välskriven australiensisk deckare. I oktober släpper hon Force of Nature, och jag hoppas Forum översätter bums.
  4. Marie Bengts. Gillade pusseldeckaren En sax i hjärtat och ser fram emot författarens nästa bok som jag vet från säkra källor att hon jobbar på.
  5. Gabriella Ullberg-Westin. Har skrivit tre deckare som utspelar sig i Hudiksvall. Jag läser gärna en fjärde mycket snart.

 

All info om Veckans topplista och kommande teman finns här, jag spanar gärna in fler listor om ni vill göra er egen version. 🙂

 

50 reaktioner till “Veckans topplista v. 31 – Crimetime

  1. Ska fundera litet tills jag kommer hem från bilservice där jag är nu, men ett par av de författare du har med på din topplista kommer nog på min också. Jag gillar lågmälda deckare, som Annabelle och Hetta, som griper tag genom starka person- och miljöbeskrivningar.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.