Jag tänkte börja med ett nytt stående inslag på tisdagar: Veckans topplista. Tanken är att varje vecka göra en topp fem på ett speciellt tema, om böcker såklart. Inspirationen kommer delvis från Top Ten Tuesday, men eftersom ämnena där blir allt underligare är det ett inslag jag inte längre känner för att delta i. Listor däremot, det gillar jag att göra.

Alla topplistor kommer att samlas på en speciell sida här på bloggen, och kommande teman kommer att läggas upp där i förväg. Om fler vill hänga på är det bara att göra en lista och länka till Johannas deckarhörna valfri dag under aktuell vecka. Självklart inget måste att delta varje vecka, utan enbart om ni har tid och lust. Om det är svårt att skrapa ihop fem lästa titlar som passar är det också helt okej att t ex lista böcker på området som man är intresserad av att läsa. Fritt tänkande uppmuntras. Berätta bara i korthet hur och varför valet faller på just dessa böcker. Veckans topplistaJag startar med den första listan nästa vecka, tisdagen den 1 augusti och här är teman för kommande veckor:

  • Vecka 31: Crimetime – Fem deckarförfattare jag vill läsa mer av
  • Vecka 32: Frankrike
  • Vecka 33: Svensk feelgood
  • Vecka 34: Sommarens bästa
  • Vecka 35: Böcker jag ser fram emot att läsa i höst
  • Vecka 36: London
  • Vecka 37: Bokomslag på temat blått
  • Vecka 38: Höstkänsla
  • Vecka 39: Psykologiska thrillers
  • Vecka 40: Finland 100 år – författare eller böcker med anknytning till vårt grannland i öst

 

24 reaktioner till “Kommer snart: Veckans topplista

  1. Gillar idén! Så det här vill jag nog testa 🙂
    Känns framför allt kul att det blir lite försvenskat och anpassat, som nämnt att ttt är svårt många gånger, jättebra att det är flexibelt och så.

    1. Vad roligt att du tycker så! Tänker att det är bäst om man får bestämma spontant från vecka till vecka om man är sugen på att haka på utifrån tid och energi. Vissa ämnen kanske blir svårare, andra enklare. Har ibland själv tyckt att det är svårt att få ihop tio, så tycker en topp fem kan räcka. 😉

  2. Bra initiativ. Håller med om att ttt blivit svårare. Å andra sidan har de ju hållit på rätt länge så fantasin måste ju börja tryta någon gång ;). Jag hänger på din top fem när den drar igång.

  3. Åh vad roligt att du ordnar med detta 🙂 Detta ska jag verkligen vara med på 🙂 Håller verkligen med om att Top Ten blir allt underligare och underligare.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.