Idag frågar Barnboksbloggen såhär:

Vad saknar du för böcker i dagens bokutgivning? Finns det någon genre där det borde ges ut fler böcker? Finns det något speciellt ämne som det borde skrivas mer om? Eller finns det någon (levande, men inte längre verksam) författare som du önskar skulle skriva fler böcker? 

Precis som Carola själv skriver är det lätt att bli en smula stressad ibland av den enorma mängd intressanta böcker som ges ut. Hur ska man kunna välja vilka som ska få ens uppmärksamhet? Ibland är det svårt att veta. Men vad vill jag ha mer av då? 

Deckare är det ingen direkt brist på. Men Åsa Larsson och Carin Gerhardsen, ni får gärna skriva mer. Jag saknar era kriminalgåtor. Åsa skrev då, att ja Johanna, lugna dig, jag skriver ju barnböcker nu. Jag utbildar ju morgondagens läsare. Men någon gång skulle det allt bli nya mord, antagligen. Så jag fortsätter väl vänta. 

Annars vill jag ha fler biografier över kungligheter. Drottningarna, var är dom liksom? Krigsböcker finns i överflöd, och Karl XII och Henrik VIII är så gott som utslitna… Men alla andra spännande livsöden då? Finns massor på engelska, så sätt igång och översätt! Karl V. Elisabet (Sisi) av Bayern. Karl I och Oliver Cromwell. Elisabet I av Ryssland. Suleyman den store. osv osv osv. Låter det inte som bestsellers, eller? 😂

2 reaktioner till “Veckans bokbloggsfråga v. 14

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.