9789188447029_200x_den-gode-lognaren

Roy Courtnay är numera en gammal man, men ränderna går aldrig ur tigern. Han har spenderat hela sitt liv med att svindla, fiffla, lura och bedra. Hans nästa offer är den rika änkan Betty. En välutbildad äldre dam som trots detta verkar förhållandevis godtrogen. Men vem är egentligen Betty, och om hon genomskådar Roy, varför spelar hon i så fall med i hans charader? 

Den gode lögnaren beskrivs som en ”en magnifik thriller” och nominerades till en av årets bästa översatta deckare av Svenska deckarakademin 2016. Fullt så lyrisk över den här boken är dock inte jag, även om den genom både sitt upplägg och utförande sticker ut inom spänningsgenren. Vi får följa Roy på hans livs resa, vilket tar oss tillbaka till Berlin strax innan krigsutbrottet. Den delen av berättelsen är spännande, men eftersom författaren backar i kronologin når vi inte Roys unga år förrän mot slutet. Det är en intressant psykologisk studie över en skrupelfri man och hans tillit till sig själv vi får ta del av, och boken bjuder också på en ganska rejäl twist. Problemet är att det dröjer innan det börjar hända saker, och det är i mitt tycke det som drar ned helhetsintrycket. Kanske är det en fråga om tålamod, men trots att boken på många sätt är läsvärd har jag svårt att fästa mig för den. När händelseförloppet väl eskalerar är det för sent för min smak. 

Utgiven av: Louise Bäckelin Förlag, 2016. I översättning av: Boel Unnerstad.

Finns hos Adlibris och Bokus

Betyg 3 av 5

7 reaktioner till “Den gode lögnaren av Nicholas Searle

  1. Ajdå, den har jag ju stående här i hyllan, låter ju inte så bra. Å andra sidan… läste just ut Kall, kall jord och om den tycker vi inte alls lika 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.