Hittade en enkät hos Bokföring enligt Monika idag och kände mig hågad av svara på den genast, och man ska väl följa sina impulser, eller hur? Så här kommer den.

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?

Riktigt så många är de ju inte, bara nästan, haha. Jag väljer utifrån stundens ingivelse, om en bok bör läsas för recension snarast och ibland om jag behöver läsa ikapp inför ett kommande boksläpp. Oftast väger det förstnämnda tyngst.

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?

Ger upp gör jag inte i första taget, jag läser oftast klart. Men det händer någon enstaka gång att det är så eländigt att jag helt enkelt inte står ut, och då avbryter jag i förtid. Mycket sällsynt dock.

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall?

Nej, jag försöker inte läsa ikapp. Läsutmaningar ska inspirera, och blir det inte som man tänkt sig är inte det hela världen. Då inväntar jag ett nytt år och sätter upp nya utmaningar, eller reviderar de gamla. Eller så gör jag som i år och läser förutsättningslöst, så behöver jag inte fundera över den aspekten alls.

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?

Jag får ett sammanbrott! Nej. Men det är irriterande. Jag vill ha ordning och reda, och det blir det liksom inte då.

5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?

Nu är det väl sällan verkligen alla hypar. Det brukar alltid finnas någon som är mera skeptisk. Men jag fortsätter att tycka det jag tycker, oavsett.

6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?

Not gonna happen…
7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?

Jag har inte tid att läsa om, och minnet kommer oftast tillbaka när jag börjar läsa den nya delen i serien. Det är sällan jag verkligen inte har en aning om vad som har hänt tidigare, det blir snarare aha, just, så var det ju, när jag väl börjar.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?

Ja, nu är det ju sällan någon utomstående som ber att få låna dem eftersom folk är så konstiga och INTE LÄSER. Men det är ändå fler än jag som läser dem inom familjen, de flesta i alla fall, och ibland blir jag en aning missnöjd med hur de har hanterat dem. Klart jag blir ledsen när de stackars böckerna är misshandlade, men svårt att påtala liksom…

9. Du har plockat upp fem böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässvacka?

Börjar på en sjätte? Ja, faktiskt. Jag letar på någon som jag tror är lättläst och som jag verkligen längtat efter att ta mig an. Eller så gör jag något helt annat i några dagar så kommer läslusten oftast tillbaka av sig själv.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?

Det beror väl på hur många de är, och om jag hittar dem till extrapris osv… Svävande och bra svar, eller hur? 😉

11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?

Ytterligare en fråga där det är läge att slingra sig, haha. Jag läser dem ofta ganska snabbt. Ibland blir dock mina egna köp stående eftersom jag prioriterar böcker jag fått som recex. Men visst, en del kan också bli stående flera år innan jag plockar upp dem av helt oförklarliga skäl.

 

8 reaktioner till “Reader Problems Book Tag

  1. Ja, vad är det där konstiga med folk som inte läser? Hur klarar de sig? Vad gör de hela dagarna? Vad blir det för folk av dem? 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.