Decorative-Yin-Yang-225x225

Enligt O introducerar en ny veckoutmaning, där det gäller att berätta om två motsatser. Idag gäller det något nytt och något gammalt, och det ska vara av kulturell natur, dock inte nödvändigtvis litteratur.

Det jag först kom att tänka på var nya respektive äldre böcker som skildrar samma sak, så som en historisk händelse t ex. Jag har tidigare skrivit om att det är 100 år sedan Ryska revolutionen, och en helt nyskriven bok om denna recenserades här tidigare i veckan, Lenins resa. Jag har också funderat på att läsa klassikern Doktor Zjivago av Boris Paternak i år, en äldre berättelse, men med samma tidsperiod i fokus. Något nytt och något gammalt alltså, fast ändå med en gemensam nämnare. Men så, apropå klassiker, kom jag att tänka på en annan som jag också skulle vilja ta mig an. Anna Karenina! Boken har också filmatiserats, och då finns det en klassisk variant med Greta Garbo, och ett nyare kostymdrama med Keira Knightley och även Alicia Vikander i en mindre roll. Det kan också vara en tolkning av det här temat tänker jag, när en gammal klassiker kommer i nyutgåva eller spelas in på nytt.

8 reaktioner till “Olikhetsutmaningen: Nytt och gammalt

  1. Vilken fin tolkning av nytt och gammalt! Jag har faktiskt inte sett någon filmatisering av Anna Karenina, men bli sugen på att göra det.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.