De flesta av oss har nog ganska mycket att göra såhär dagarna före jul. Allt det där sista som ska fixas, köttbullar och paketinslagning, och kanske måste man putsa fönstren ifall svärmor kommer på besök i helgen… Men visst hinner vi väl med en liten rundfrågning a la bokbloggsjerkan-style mitt i stöket? Så hur ska ni fira/tillbringa julen 2016? Och vilka böcker planerar ni att läsa i helgen? Ni med bloggar, svara gärna i eget inlägg och lämna en länk i kommentarsfältet. Ni andra, skriv och berätta i en kommentar! 

Själv ska jag fira en lugn jul med familjen. Kan hända att min far och jag råkar i sedvanlig debatt om vad som egentligen är viktigast, sillen eller revbensspjällen, Kalle Anka eller Viktor Rydbergs Tomten (som någon fantom till pappas förtret har tagit bort ur TV-TABLÅN). I övrigt ska jag läsa, slappa, trycka i mig så mycket choklad, julgodis och mat jag förmår och däremellan är det nog läge för en och annan långpromenad också. Företrädesvis i skogen, där jag trivs allra bäst. 

Vad läser jag då? Just nu är det Änkan av Fiona Barton som gäller, men den är snart utläst och då blir det troligen någon av dessa:

Önskar er alla en God Jul och Gott nytt år och hoppas att era helger bjuder på mycket mys, godsaker, trevligt sällskap och bra läsning! 

34 reaktioner till “Vad läser ni i jul? 

  1. Som tur är ska vi fira julafton hos mina föräldrar som vanligt (annars skulle jag verkligen vara stressad nu… ;). De bor på gångavstånd från oss, så det förenklar ju det hela också. I övrigt blir det nog mest att vara med familjen, svärmor ska vi förstås också träffa, hundarna ska få sina promenader, och så ska det läsas förstås! Vad det blir härnäst vet jag inte, men just nu försöker jag få lite ”julfeeling” (svårt att få det genom att titta ut… :o) genom att läsa ”Twelve Days of Christmas” av Trisha Ashley. Mysig lättläst julläsning så här långt! God Jul !

  2. Tack för tipset om Tomten! Jag har aldrig sett den på teve, så jag googlade och hittade det här klippet. Jag förstår din pappa, att han är besviken på att de tagit bort den ur tevetablån, den är ju jättemysig!

  3. Det blir en lugn jul i vår lilla familj på två personer. Just nu läser jag Röstlunds ”Vid foten av Montmartre”, efter det väntar ”Mistlar och mord” av P.D. James. Så det som gäller är; äta, dricka och läsa gott😋och vila😴

  4. Jag tänker läsa om Per Anders Fogelströms Stad-serie om Stockholm – älskar de böckerna och läser om dem emellanåt, och nu var det länge sen. De böckerna i kombination med så mycket godis som möjligt blir en svårslagen kombo!

  5. Hinner inte skriva ett eget inlägg, ska snart åka och julhandla. Men lämnar en kommentar i alla fall. Julen i år blir lugn, firar julafton med familjen och kära syster som kommit hem över jul ifrån USA. Juldagen äter jag och sambon julbord bestående av våra favoriter. Däri mellan blir det nog läsning av något slag högst troligen Gurun i Pomonadalen av Mikael Bergstrand, en runda i skogen och så massa godis förstår. Möjligen någon trevlig film och lite sällskapsspel utöver det =)
    Jag önskar dig en riktigt god och fridfull jul!

  6. Trevligt. Orkar inte skriva något eget inlägg men så här står det till hos oss. Vi har barnens farmor och mormor här (som varje år) och de stannar över själva julhelgen. Vi har traditioner med matlagning, pynt och själva julafton följer ett schema som vi själva tagit fram:-) Jag läser just nu Ung i ghettot av David Safier, men jag hoppas ju tomten kommer med böcker och då ska jag ta bort alla måsten/utmaningar osv och ägna mig åt lustläsning. Och se tredje säsongen av Skam. Törs inte börja nu, då skulle jag inte hinna med alla julförberedelser 😉 God jul till dig!

  7. Vi har precis blivit med katt, vår förra blev tyvärr påkörd. Så vi ska ha en lugn jul med mycket mat och jag ska läsa ”Störst av allt” av Malin Persson Giolito.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.