Idag frågar Annika:

Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den?  Vilken i så fall?

Nej, inte direkt. Det är klart att vissa böcker får efterkommande att blekna. Men det brukar inte stoppa mig från att fortsätta läsa.

Däremot kan jag drabbas av en annan form av boksmälla, nämligen om jag läser ”för mycket”. Dvs om jag läser som en galning i flera dagar varje ledig stund för att läsa ut en bok. Om jag forcera på det viset (som t ex under läsmaraton)  kan jag känna att jag får lite nog. Min kvot är fylld liksom, och då orkar/vill jag inte läsa mycket alls sedan på några dagar till dess att jag återhämtat mig. Då spelar det faktiskt ingen roll vad jag tycker om boken jag håller på med, det är själva läsningen som blir för mycket av.

27 reaktioner till “Bokbloggsjerka 18-21 mars

  1. Det där känner jag egentligen igen mer än den första varianten. Lite otäckt är det att det faktiskt kan bli för mycket läsning.

  2. Jo, men det där kan jag också känna igen – ibland vill man helt plötsligt inte ens ta i en bok och det tar några dagar att komma igång igen.

  3. Jag förstår precis vad du menar, nu när jag varit hemma så har jag läst som sjutton. Men då blir man lite mätt så då kollade jag på serier istället.

  4. Jag har aldrig varit med i ett läsmaraton. Tycker det låter kul men samtidigt tror jag risken är att jag skulle känna som du. Att det liksom blev för mycket ^^;;

  5. Det där med att läsa för mycket känner jag igen, då brukar jag varva med lite tv-serier för att andas lite ifrån böcker och läsning!

  6. Läsmaraton skulle jag nog inte vilja ge mig på. Låter inget vidare att hetsa sig att läsa bara för läsandets skull och inte för att boken är så rasande intressant och/eller spännande.

  7. Känner igen det där, vid läsmaraton. Ändå kan jag inte hjälpa att jag hänger på dem. Idén om att få unna sig att läsa så koncentrerat är ofta bättre än vad det är i verkligheten…

  8. Jag blir nyfiken: Vad uppnår man under ett läsmaraton, förutom att ha hunnit plöja en massa böcker? För mig är läsningen är en lustfylld hobby och tråkiga/dåliga böcker slutar jag läsa 🙂

    1. Ja, vad uppnår man? Har man tur hinner man läsa en massa bra böcker som tidigare inte hunnits med. Har man otur blir man mest stressad och tillgodogör sig inte innehållet. Det kan också handla om att ta sig extra tid att läsa under några dagar, fast i ett tempo man är bekväm med. Som en extra lyx liksom.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.