Carola på Barnboksbloggen ställer den här veckan denna fråga:

Vilken typ av blogginlägg tycker du är roligast att läsa hos de bokbloggar du följer (recensioner, svar på utmaningar, listor, fakta, boknyheter, personliga inlägg, temainlägg eller vad det nu kan vara)? Och vilken typ av blogginlägg tycker du själv är roligast att skriva? 

image

Det är svårt att säga rakt uppochner att jag föredrar en viss typ av bokbloggsinlägg. Recensioner är intressanta att läsa om det är en bok jag är intresserad av eller har läst och är nyfiken på vad andra tycker om. Är det en bok som på inget vis intresserar mig är det av naturliga skäl mindre rolig läsning. Hur stort intresse man känner för bloggaktiviteter som t ex jerkan, tematrio eller Top Ten Tuesday varierar såklart också med vad temat/ frågan är. Ibland är jag mycket engagerad, ibland hänger jag på av bara farten…

Jag har dock en viss förkärlek för när folk visar upp sina nya böcker (bookhaul eller nytt i hyllan) och inlägg som handlar om kommande böcker eller böcker man önskar läsa. Läslistor (TBR) och planeringar tycker jag också är inspirerande.

Vad är då roligast att skriva själv? Jo, det tycker jag att de där recensionerna som nästan skriver sig själva och där man verkligen känner att man lyckas förmedla bokens alla aspekter är. Det händer ibland att jag känner mig riktigt nöjd och då är det en fröjd att ha fått uttryckt min åsikt om en bok.

Ibland kan det dock också vara väldigt svårt att skriva en recension. Det gäller främst alla de där mittemellan böckerna som varken glimrar eller förtjänar en sågning. De kanske är helt ok, högst ordinära och… Ja, vad skriver man egentligen om en sån bok? Det är svårt tycker jag.

När det gäller bokbloggsinlägg över lag: ett genomtänkt inlägg, oavsett om det är långt eller kort, är alltid ett bättre inlägg. Vad det handlar om är sedan en smaksak.

10 reaktioner till “Veckans bokbloggsfråga v. 9

  1. Jag tycker det är alltför sällan som de där recensionerna som skriver sig själva dyker upp, men när det händer så känns det nästan som att man dragit en vinstlott 🙂

  2. Att läsa andras recensioner på en bok man själv läst är väldigt roligt! Bokhögar också… 🙂 Håller med dig om recensionsskrivandet!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.