9789197916592_200_in-i-evigheten_pocket

Victoria har just genomgått en uppslitande skilsmässa och bestämmer sig för att lämna Stockholm och återvända till sina hemtrakter på Västkusten. Hon har alltid närt en passion för gamla hus av den karaktär som de flesta betraktar som kråkslott, och bestämmer sig för att köpa ett objekt som ska bli hennes stora projekt – både när det gäller renovering och en stor igenväxt trädgård. Vad hon inte vet är att huset testamenterats till traktens församling av en 96-årig kvinna som hellre tog sitt liv än att bli en del av familjens mörka hemlighet. Victoria vet inte heller att hemska saker har hänt i hennes hus, och att de andar som finns där inte är förtjusta i nyordningar…

Hanna Lans har skrivit en klassisk spökhistoria i moderna miljöer, och den har hon valt att ge ut på egen hand. Det första som slår mig nästan direkt när jag börjar läsa är att för att vara en självpublicerad bok håller författarens språk en ovanligt fin kvalité och jag tycker också att hon lyckas med att skapa en egen berättarröst. Det är inte helt lätt, men Hanna Lans har en väl utvecklad egen språklig stil.

Huvudpersonen Victoria är sympatisk och lätt att tycka om. Boken är också riktigt spännande och bitvis också otäck. Kanske hade en och annan upprepning behövt putsas bort för att få en ännu mera konkret berättelse, men i övrigt tycker jag mycket om In i evigheten.

De delar som utspelar sig i äldre tider är jag dock lite kritisk emot. Själva berättelsen är bra, men en mycket stor del av boken bjuder dessa partier bara på vaga antydningar om hemskheter, men det händer egentligen mycket lite. Det blir som en metkrok utan agn. Jag nappar inte. Inte är det så att man ska avslöja för mycket för tidigt, men samtidigt är det viktigt att bjuda på något som gör att man som läsare fastnar.

För den som gillar spökhistorier och andra rysligheter är dock In i evigheten ett mycket bra läsval, och jag blev på det hela taget positivt överraskad över hur fängslad jag blev av boken, och att den var så väl berättad. En bok jag helt klart kan rekommendera.

Tack till Hanna Lans för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Betyg 3+ av 5

En reaktion till “In i evigheten av Hanna Lans

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.