9789113066752_200_stold-av-babian_pocket

Amanda Paller är en ung och ambitiös polis, men hon har också en dold agenda. För några år sedan tog hennes syster Sanna livet av sig, och Amanda är övertygad om att det fanns orsaker till hennes död som familjen inte känner till. Någon bär skulden, och Amanda tänker ta reda på vem det är. Hennes roll som polis ger henne stora fördelar i jakten.

Hennes vägar kommer att korsa den tungt kriminelle Adnans och tycke uppstår mot Amandas vilja. Men Adnan är bara en bricka i spelet, svaret på vad som egentligen hände Sanna verkar finnas hos Vincent på nattklubben Bonobo. Det verkar också som att någon inom polishuset haft fingrarna i syltburken eftersom flera fall liknande Sannas har lagts ned. Amandas jakt efter sanningen blir både fartfylld och farofylld, allra helst eftersom hon inte vet vem som är vän eller fiende.

Stöld av babian är Anna Karolinas deckardebut. Det är en gedigen polisroman på många sätt, även och både metoderna och karaktärerna är minst sagt oortodoxa. Men så verkar det vara det nya rätta inom den svenska deckargenren. Poliser och åklagare som lever på fel sida lagen och som har en privat agenda är hett bland deckarna just nu och det finns flera serier som bygger på det temat. Trots det tycker jag att Anna Karolina lyckas hitta en egen röst i denna kör, och hon hittar också en egen vinkling på temat som gör att boken inte liknar någon annan i alltför stor utsträckning. Ett stort plus för det.

Jargongen i boken är ganska tuff, inte minst när den kriminellt belastade Adnan har huvudrollen. Kriminalkommissaren Magnus är inte bättre han, här får vi titta in i en hjärna fylld av kontrollbehov och komplex. Till en början har jag väldigt svårt för det ganska grova språket, men jag vänjer mig och den spännande handlingen liksom snärjer mig som en spindel i sitt nät. På sitt sätt bidrar också det tuffa språket till bokens trovärdighet. Jag antar att de som rör sig i Stockholms undre värld inte direkt går runt med SAOL under armen för att kontrollera att de har ett korrekt och vårdat språkbruk.

I augusti släpps Står dig ingen åter, andra delen om Amanda Paller. Trots att jag var skeptisk till en början vann Anna Karolina över mig på sin sida under bokens gång och nu ser jag mycket fram emot att fortsätta läsa om Amanda. Jag tycker dock att boken skulle ha kunnat varit lite stramare hållen och inte innehållit så många upprepningar. Boken kunde ha blivit en riktigt kompakt och tät thriller om den inte innehållit så många sidospår. Där hoppas jag på bättring när jag läser Står dig ingen åter.

Köp boken hos Bokus och Adlibris

Betyg -4 av 5

8 reaktioner till “Stöld av babian av Anna Karolina

  1. Jag fick med mig denna från bokmässan förra året, men den har stått där övergiven och oläst i hyllan. Nu blev jag ju lite sugen på den 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.