Jag har petat ihop några frågor om böcker, läsning och lite annat lagom till att höstens bokutgivning kommer ta fart nu i augusti. Jag vet ju att vi är många bokbloggare som gillar enkäter och taggar, så om ni vill göra den här är det bara att låna den rakt av, men länka gärna till mig.

1 De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)

Jag tror nog att min läsning har gynnats av det dåliga vädret. Vad ska man annars göra, liksom? Bok, katt och filt passar utmärkt när regnet öser ner. Sommaren har också bjudit på många riktigt bra böcker och få besvikelser.

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya)!

De öde fälten av Elly Griffiths, Bombmakaren och hans kvinna av Leif GW Persson och Den åttonde dödssynden av Rebecka Edgren Aldén. Jag är så peppad att läsa alla tre!

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du mest efter?

Lewispjäserna av Peter May och Själens dunkla rum av Peter Robinson ligger högt upp på min önskelista. Älskaren från huvudkontoret av Camilla Grebe, Det slutna ögat av Belinda Bauer och nyheter från Jan Guillou och Christoffer Carlsson lockar också. Och så får jag väl erkänna att jag är lite nyfiken på uppföljaren till Millenium-trilogin; Det som inte dödar oss släpps 27 aug. För att nämna några.

4. Kräftor eller surströmming. I augusti är det premiär för dessa ”delikatesser”. Vilket väljer du helst?

Kräftor! Helt klart. Nykokta Vätternkräftor, sorry, men har man väl ätit dem så finns det inga andra alternativ sedan 😉

5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?

Som jag svarade ovan, kvalitén har varit genomgående hög. Skuggan av ett år av Hannah Richell och Leon av Kallentoft & Lutteman är dock två klara favoriter.

6. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst?

Feberfågel av Maria Nygren är en deckardebut som jag är väldigt nyfiken på. Den blir nog läst nu i augusti. Ingenting är glömt av Adam Sarafis lockar också. Annars blir det nog många kära återseenden.

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?

Jag tyckte att skolbiblioteket var som himmelriket. Det var inte jättestort, men fungerade även som biblioteksfilial för allmänheten. Jag genomsökte det från golv till tak. De böcker jag lånade allra flest gånger var nog serien om Ture Sventon, som inte var komplett. Är inte det ett brott mot mänskligheten att inte ha alla böcker om Ture Sventon, så säg?

8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?

Om solen skiner i augusti får man ta vara på de stunder man kan och passa på att göra trevliga saker utomhus. Det gäller även i september. Än finns det många chanser till trevliga stunder i solen med bok och kaffekopp, eller kanske en liten utflykt en lördagseftermiddag.

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?

Detta är ett dilemma av stora mått. Finns det en dag då den nya boken ska recenseras får den nog förtur. Annars ska jag försöka blanda. Varannan ny, varannan gammal kanske?

10. Till sist, vilken är hösten allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?

Det är nog Lewispjäserna av Peter May. Om jag bara kan välja en.

Om man vill kan man gärna tagga några att göra enkäten. Jag taggar er nedan, om ni har tid och lust:

Vargnatts bokhyllaOch dagarna går…SnowglitterZellys bokblogg Enligt OMest Lenas godsakerBoklysten

21 reaktioner till “Augusti-enkät

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.