9789174751949_200_visning-pagar_pocket

Cornelia ska sälja sitt hus eftersom maken och hon ska gå skilda vägar. Han har under nästan hela deras äktenskap misshandlat henne, och det enda goda hon egentligen kommer att bära med sig är deras gemensamma dotter Astrid. Morgonen efter att det har varit visning i huset hittar dock Astrid sin pappa brutalt mördad i gästrummet och det ligger nära till hands att misstänka Cornelia.

Emma Sköld blir snabbt inkopplad på fallet och får mycket information om Cornelia och hennes bakgrund genom systern Josefin som är nära vän till den misstänkta mörderskan. Samtidigt har Emma äntligen lyckats bli gravid i det nya förhållandet med Kristoffer, men allting är inte så harmoniskt som hon hade tänkt sig. Hennes ex Hugo verkar ha blivit besatt av Emma och hon har svårt att undgå att visa för kollegorna hur dåligt graviditeten får henne att må. Cornelia sitter tryggt i arresten, och fallet verkar klappat och klart. Men då blir ytterligare två mäklare dödade i samband med en husvisning, och det verkar som det finns ett helt annat motiv och att den verklige mördaren fortfarande går fri. Kanske är det till och med mäklaryrket i sig som utgör faran?

Visning pågår är Sofie Sarenbrants tredje bok om kriminalaren Emma Sköld. Sarenbrants böcker fångar ofta vår samtid väldigt väl och de olika fenomen som är i tiden just nu. Så även i denna bok där scenen för brottet är en husvisning och det är den explosiva bostadsmarknaden i storstäderna som står i fokus.

Boken är mycket spännande skriven med korta kapitel och ett lättläst men samtidigt välutvecklat språk. Att Sarenbrant var en mästare på att skriva böcker med högt tempo och driv i handlingen visade hon redan i debuten Vecka 36, men mycket har hänt sedan dess och i Visning pågår framgår det tydligt att författaren även har blivit väldigt skicklig på att gestalta sina karaktärer. Emma, Josefin och Cornelia, alla känns de väldigt verklighetstrogna. Sofie Sarenbrants böcker blir helt enkelt bara bättre och bättre, vilket såklart är en trevlig utveckling för läsaren att följa.

Det enda jag egentligen ställer mig lite frågande till är slutet. I en bokrecension ska man såklart inte avslöja för mycket, men jag måste ändå säga att jag tycker att det kommer väldigt plötsligt i en annars väl underbyggd historia och att jag blir lite frustrerad över att saker och ting inte reds ut ordentligt. Samtidigt förstår jag att meningen är att jag ska sukta efter nästa bok, Avdelning 73, och det gör jag verkligen.

Visning pågår finns som pocketbok. Köp den här eller här.

Betyg 4+ av 5  

9789187783210_200_avdelning-73

Avdelning 73 – fortsättningen i serien om Emma Sköld som man garanterat kommer vilja läsa efter Visning pågår.

4 reaktioner till “Visning pågår av Sofie Sarenbrant

  1. Jag skall alldeles snart börja läsa Andra andningen, en bok som jag läser för en bokcirkel som jag är med i på Facebook. Det blir första boken av Sarenbrant. Skall bli spännande.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.