9789174294286_200_tango-for-vilsna-sjalar_pocket

Text från Bokus:
Att dansa är som att dricka champagne utan att få baksmälla, har Lucy Dillon sagt. Och i Tango för vilsna själar tar hon med läsaren på kvällskurs i sällskapsdans.

När den före detta proffsdansaren Angelica återvänder till Longhampton för att städa ur sin mammas hus, bestämmer hon sig för att starta en danskurs på orten. Dit kommer Katie och Ross som försöker rädda sitt äktenskap, där de inte längre vet vem som för vem. Lauren som drömmer om ett sagobröllop och den perfekta brudvalsen medan hennes blivande make Chris mest vill ha det hela överstökat. Och så Laurens föräldrar. De vill ju inte göra bort sig på festen, men mamma Bridget bär på en gnagande hemlighet som skulle kunna vända uppochned på deras lyckliga liv tillsammans.

Under Angelicas ledning lär sig paren steg för steg mer om sig själva och det som är viktigt i livet, och i tangons och salsans virvlar inser de att man aldrig kan dölja något för sin danspartner … 


Lucy Dillon har än en gång skrivit en härlig feelgood-roman som innehåller det mesta man kan förvänta sig av den här typen av bok; mer eller mindre trassliga relationer, kärlek och tvåsamhetens fram och baksidor. En blandning av vemod och lycka helt enkelt. Hon lyckas fånga karaktärerna och gör dem väldigt vanliga och lätta att känna igen sig i. Dessutom gillar jag hennes sätt att skriva om både glädjeämnen och sorger, hon hanterar känslor på ett helt fantastiskt sätt.

Men Tango för vilsna själar är i mitt tycke inte hennes bästa bok. Den är ca 500 sidor lång och någonstans på mitten tappar det lite fart och hon börjar upprepa sig. Jag tror att hon hade tjänat på att korta ner romanen en aning för att undvika att berättelsen går på tomgång. Sedan är det Lauren och hennes bröllopsplaner, den karaktären och hennes idéer om hur sockersött hennes sagoprinsessbröllop ska bli irriterar mig något vansinnigt. Jag har också lite svårt att på allvar intressera mig för det här med dansen och dess olika turer eftersom jag själv är en sådan där människa med två vänsterfötter. Men på det hela taget tycker jag ändå att Dillons bok är ett lättläst och angenämnt tidsfördriv.

Tack till Bonnier Pocket för recensionsexemplaret!

Betyg 3 + av 5

3 reaktioner till “Tango för vilsna själar av Lucy Dillon

  1. Är inte ett stort fan av tango men denna hittade hem till mig här om dagen, har ännu inte läst någon av hennes böcker så snart blir det att ta tag i dem 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.