9789174994766_200_flickoffret-en-kommissarie-mclean-deckare

Anthony McLean är en av Edinburghs yngsta kommissarier. Han får som sin uppgift att utreda ett gammalt mord då en mumifierad kropp efter en ung kvinna hittas. Flickan har blivit brutalt mördad och fått sina organ avlägsnade på ett närmast rituellt sätt. Samtidigt hittas en äldre man mördad i sitt hem, och han är bara den första i en rad av mord där offren blir uppsprättade och får ett eller flera organ uttagna. McLean ser ett samband, men samtidigt kämpar han med sorg i sitt privatliv efter att hans farmor som uppfostrat honom har gått bort. Detta hindrar honom till en början från att se helheten, men så snart han gör det inser han att det finns en personlig koppling till honom själv.

Till att börja med måste jag påtala att det här inte är en bok för den känsliga läsaren då diverse otäcka scener målas upp. Ingen mysdeckare alltså. Men har man inga problem med den biten och vill läsa en riktigt spännande deckare skriven i bästa brittiska andra då tycker jag absolut att man ska läsa Flickoffret. James Oswald låter oss stifta bekantskap med ett persongalleri man gärna vill fortsätta följa.

Det enda problemet är att det är många offer och ibland har jag lite svårt att hänga med i svängarna när det hela tiden dör någon ny. Slutet är också något jag är kritisk till – inte för att det lämnar lösa trådar, utan för att det inte överensstämmer med min världsbild riktigt. Därmed inte mera sagt om det. Men Oswald har skrivit en över lag mycket bra deckardebut och jag hoppas verkligen att resten av serien kommer på svenska framöver. Flickoffret rekommenderas till den som vill ha ett mellanting mellan Ian Rankins och Sharon Boltons böcker.

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Boken finns hos Bokus och Adlibris

Betyg 4 av 5

8 reaktioner till “Flickoffret av James Oswald

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.